Årsmötet i Leksands Golfklubb

Under söndagen den 27 mars 2022 höll golfklubben sitt årsmöte i Tegera Arena. Närmare 35 medlemmar hade hörsammat kallelsen och deltog i årsmötet. En av de viktigaste punkterna som avhandlades var val av ny ordförande efter att Björn Aspling avsagt sig fortsatt  ordförandeskap i klubben. Björn valdes som ordförande för årsmötet och Marlene Sandberg Andersson som sekreterare. Vidare genomfördes årsmötet enligt stadgarna.

Ny ordförande i Leksands Golfklubb

Vid årsmötet valdes Anders Nygårdh, 50, till ordförande i golfklubben efter avgående ordföranden Björn Aspling. Anders är väl känd av många i Leksand bl. a för att han varit ägare och drivit Hotel & Restaurang Moskogen i Leksand i 25 år. Sedan ingår 2018 är han också ordförande i Leksands Sparbank efter att varit i bankens styrelse sedan 2007.

Vid presentation av Anders tackade han för förtroendet han fått som ordförande i golfklubben, en välkänd och välskött golfklubb som han hört mycket gott om, och som är viktig för Leksands kommun och besöksnäringen. Om sina egenskaper säger Anders att han är lyhörd som ledare och engagerad i sin uppgift. Han brinner också för värdskap och vill ha ordning och reda.

-Man sitter inte i en styrelse utan man jobbar i styrelsen och min roll blir att fortsätta skapa kvalitet för banan och klubben. Jag ser fram emot uppgiften som ordförande i klubben, säger Anders Nygårdh.

Anders började spela golf för ca 20 år sedan. Till att börja med blev det en hel del rundor, men med tiden tog arbetet över alltmer och det blev inte mycket tid över för golfen. När nu Moskogen bytt ägare finns tid över att ägna sig åt golfen och ordförandeskapet i klubben, säger Anders i en kommentar.

Avgående ordföranden Björn Aspling kommenterar valet av Anders Nygårdh, som ett mycket bra val och jag är säker på att han kommer att tillföra vitalitet och nya perspektiv i styrelsearbetet och jag önskar honom varmt lycka till. Björn säger vidare att han närmar sig 70 och vill trappa ner lite. Han valdes in i styrelsen vid årsmötet 2017 som kassör. I augusti samma år blev han ”standinordförande” på begäran av dåvarande ordförande Lars-Erik Klasson. Vid årsmötet 2018 valdes Björn till ordförande. Han har under hela tiden också varit kassör och fortsätter tills vidare i styrelsen som kassör.

-Det har varit en intressant tid som både ordförande och samtidigt kassör och ha varit med på klubbens utveckling med ökat medlemsantal, förbättringar av banan och byggnader och framför allt ekonomin, säger Björn.

Styrelsens sammansättning kommande verksamhetsår

Ordförande för 1 år Anders Nygårdh.

Ledamöter med 1 år kvar av mandattiden Christer Pettersson, Mikael Baggens och Daniel Liss.

Ledamöter omvalda för 2 år Marlene Sandberg Andersson och Karin Mikkonen samt nyval av Bo Heyman.

Suppleant nyvalda för 1 år Björn Aspling/Kassör och Tomas Antoniusson.

Verksamhet och ekonomi
Ordföranden gick igenom delar av verksamhetsberättelsen för det gångna året. Han konstaterade att mycket hänt på klubben bl. a på banan, byggnaderna och inte minst medlemsutvecklingen. Vid årsskiftet hade klubben 800 medlemmar. 131 har slutat och 199 har tillkommit, som ger en nettoökning på 68 medlemmar. Ökning av medlemmar och ökning av greenfeegäster har påverkat ekonomin positivt. Årets resultat gav ett överskott på drygt 200 tusen kronor. I handlingarna för årsmötet, som finns på hemsidan, finns verksamhetsberättelsen och den ekonomiska redogörelsen för året.

Avtackningar
Ordföranden avtackade Nina Rosén för sitt arbete i styrelsen. Hon har vari ledamot under åren två år och haft ansvar för banan. Tidigare klubbcheferna Rolf Andersson och Pola Lundgren avtackades samtidigt för sitt arbete för klubben. Läs mer om Rolf och Pola i artikel på hemsidan daterad 27/12 -21. Roland Lång avtackades också för lång och trogen medverkan i styrelsen. Han hade tyvärr  inte möjlighet att delta i årsmötet.

Efter avtackningen avslutade Björn årsmötet.

Text och foto Bernt Bergkvist