Söndag den 5 maj arrangerades en kick-off inför säsongen 2024. Ett 30-tal medlemmar samlades i konferenslokalen på övre våningen i klubbhuset.

Marlene Sandberg-Andersson från styrelsen gav information om vad som är aktuellt på klubben. Bland annat vecko- klubb- och distriktstävlingar, verksamhetsplanering, kurser, prova-på-golf, golfens dag, ny hemsida för klubben med mera.

Bra förutsättningar för banan

Banchef Magnus Jansson berättade om status för banan. För att vara i början av maj är den helt okej och kommer ta sig fint med lite regn. Bl a kommer de att lufta greenerna om någon dag. Än så länge klipper de greenerna på 4 mm tills gräset har växt till sig – först efter det börjar de klippa för spelbarhet. Detta innebär att greenerna är lite trögare just nu.

Bunkern till höger på hål 8 är igenlagd och kommer att vara mua ett tag till. De har tagit ner mer träd, mellan hål och 4 och 5, hål 13 på höger sida, rensat sly mm. De kommer att fylla på sand i bunkern på hål 11.  Bl a är broarna vid hål 13 och 16 just nu avstängda då de inte är säkra.
Sammanfattningsvis är förutsättningarna mycket goda och banan är även om-slopad.

Modevisning

Vad är en kick-off utan en modevisning? Delar av shopens sortiment visades upp av Jon Knuts och Patrik Norén från Leksands IF samt Nina Rosén, Ulrika Hedlund och Karin Mikkonen. Det var en hel del nyheter som Thomas Antoniusson berättade om. Mer kläder är på väg in och då många nyheter för säsongen.

Grilldoft över banan

Självklart fanns förtäring denna dag på golfklubben, utöver den swish-kyl som finns i shopen. Pola & Bitte Lundgren grillade korv, serverade kaffe och gifflar.

Golf Runt Siljan

Golf Runt Siljan är ett samarbete mellan Leksand, Tällbergsbyarnas, Rättvik, Mora och Furudalsbruks golfklubbar. På dessa banor spelar fullvärdiga medlemmar för 200 kr efter kl 13 (100 kr för junior från 17 år och yngre juniorer för 20 kr).

Vecka 28 ordnas en Tour på samarbetsbanorna. Veckan startar i Leksand på måndagen och avslutas i Furudalsbruk. De som spelar samtliga dagar är med i en utlottning där man kan vinna en årsgreenfee samarbetsklubbarna.

Övrigt

Alla juniorer som ingår i en träningsgrupp har rätt att spela greenfee för 20 kr på samtliga Dalaklubbar, på alla tider och dagar. För att priset ska gälla behöver detta registreras i GIT.