Vår omtyckta golfkamrat Curt Johansson har avlidit efter en tids sjukdom. Han avled av lungfibros med följdsjukdomar på Mora lasarett natten den 2 maj och skulle fylla 76 år dagen efter. Curt efterlämnar sig hustrun Caisa och sönerna Fredrik och Mattias.

Curt föddes och växte upp i Karlsborg och tillbringade gymnasietiden i Skövde. Flyttade sedan till Göteborg där han tog sin Pol.mag.-examen. 1967 gifte han med Caisa och sönerna Fredrik och Matias föddes 1970 respektive 1972. 1991 köpte de fritidshuset i Östanhol, som efter ombyggdes 2004 blev familjens permanenta bostad.

Vi minns Curt som en mycket fin person, kunnig, alltid positiv och glad och med en stor portion humor. Dessutom var han en skicklig golfspelare. Curt och Caisa blev medlemmar i Leksands Golfklubb under 90-talet. Han engagerade sig i golfklubben och var under åren 2006-2008 ordförande i HD55+. Under flera år var han också revisor i klubbens styrelse där han inför senaste årsmötet avsade sig uppdraget. Ett stående uttryck för Curt var ”Svinga lugnt”

Curt var mycket idrottsintresserad och var aktiv i skidor, bordtennis och tennis. Han följde också sina söner i deras idrottsutövande under uppväxtåren. Curt följde också Leksands IF i varenda match och hade säsongskort under många år. Han hade också ett stort engagemang i Rotary både i Borlänge och Leksand.

Curt har haft ett rikt och intressant arbetsliv och värvades 1979 till Smedjebackens Valsverk AB som ekonomichef och i slutet av 80-talet blev han vice vd i Smedjebacken-Boxholm, som senare blev Fundia. 1992 provade han på att importera bilar först som vice vd för Mitsubishi och senare vd för Hyundai. 1994 blev han erbjuden jobbet som ekonomichef på SSAB Tunnplåt i Borlänge och1998 blev han utsedd till vd för Tunnplåt. Ett jobb han hade fram till sin pension vid 61års ålder.

Curt hade ett rikt socialt liv och vänner var viktiga för honom. Familjen betydde mycket för Curt och han stod sina söner, svärdöttrar och sina fem barnbarn nära. Huset i Östanhol blev en naturlig samlingsplats och de tillbringade många semestrar, somrar och högtider tillsammans.
För Leksands Golfklubb, och i synnerhet HD55+, kommer Curt att lämna ett stort tomrum och stor saknad efter sig. Och var Du än befinner Dig ”Svinga lugnt!”

Begravning sker den 7 juni kl. 12.00 i Leksands kyrka.

Bernt Bergkvist