Vi är i mitten av juli och jag hoppas att många av er har varit ut och spelat på vår bana. Inledningen av säsongen har som vi alla vet varit tuff för vår bana efter vintern och den inledande torkan. Våra banarbetare jobbar tillsammans med Golfförbundets bankonsulenter och det ger resultat. Greenerna blir bättre för varje dag och fokus har varit luftning, dressning och gödsling för att få en bra yta. Efter det kommer hastighet och jämnhet.

Självklart har säsongsstarten även speglat av sig i klubbens ekonomi. Vi är drygt 100 färre medlemmar än 2022 och greenfee-intäkterna har minskat. Styrelsen följer ekonomin noga. Bland annat så sköter klubben städningen själv av omklädningsrum där några medlemmar hjälper till.

Som ideell förening är vi ingenting utan er medlemmar. Vi har ännu inte som andra föreningar (fotboll, hockey, ridning) kiosktjänst, funktionärsschema mm. Kan du du hjälpa till med något, stort som smått, hör av dig – vår klubb blir det vi gör tillsammans. Du kan höra av dig via e-post info@leksandsgk.se eller prata med shopen.

I augusti drar klubbens tävlingar igång igen. Vi inleder med vår Golfweekend den 4-6 augusti. På fredagen spelas banans alla hål som par-3 i Fotkliniken och Hälsokrafts singeltävling. På lördagen är det Dalecarlia Hotell och Spa-golfen partävling med fyrboll, greensome och foursome. Helgen avslutas med Golfamore trophy på söndagen och två-manna greensome.

Senare under augusti är det både Klubbmästerskap och många andra trevliga tävlingar. Fram tills dess pågår våra veckotävlingar så som Onsdagsgolfen där alla medlemmar är välkomna.

Till sist – kolla in i golfshopen och rean som pågår där & boka en lektion med vår Pro Marc för att utveckla ditt golfspel.

Vi ses på vår golfanläggning!

Anders Nygårdh
Ordförande Leksands Golfklubb