Vid höstmötet lördagen den 28 november beslöts enhälligt, enligt styrelsens förslag, att medlemsavgiften 2016 höjs med 200 kronor för A-medlem till 5 300 kronor. För övriga en höjning med 100 kr utom Passiv Senior där det blir oförändrat 750 kronor. För A-medlem Senior med inträdesavgift blir kostnaden 5 050 kr, B-medlem Senior 3 850 kr, Junior 17-21 år 2 650 kr, Junior 13-16 år 2 150 kr, Knattar upp till 12 år 500 kr och studerande 3 200 kr. Greenfeemedlemskap beslutades till 2 150 kr.

En av anledningarna till höjningen är bortfallet av greenfeeintäkter med drygt 100 000 kronor beroende på det dåliga vädret. Bl. a regnade gödningen bort och fick ersättas med ny, vilket blev en stor kostnad och merarbete. Styrelsens ambition har varit att inte höja medlemsavgifterna, men stigande kostnader är anledningen till höjningen.

-Höjda  personalkostnader, kommande prisökningar på diesel, bensin samt gödning med skärpta miljökrav och en höjning av miljöskatter med tre-fem procent gör att en höjning är oundviklig. En medelgolfare går sju-åtta rundor per år, så höjningen per runda blir egentligen inte så stor, säger ordföranden Lars-Erik Klason.

För att hålla kostnaderna nere är det frivilliga arbetet i klubben nödvändigt och styrelsen är mycket nöjd med de arbetsinsatser som under året gjorts av medlemmarna. Inför nästa år hoppas Lars-Erik på större uppslutning av frivilligarbetare.

-Trots det dåliga vädret har det varit en bra golfsäsong och klubben har kunnat bjuda på en bra produkt med en bana i toppklass, avslutad Lars-Erik höstmötet med endast 16 deltagare.

Text och foto: Bernt Bergkvist