Efter en lång vinter och en vår helt olik tidigare vårar går vi alla och väntar på att banan ska öppnas och golfspelet kan börja. Greenkeeper Johan Robinsson och Martin Wohlin jobbar för fullt för att banan ska bli spelklar. Det pågår också reparation av de två broarna över vattnet vid hålen 1 och 9. Se tidigare artikel på hemsidan.

-Vi väntar nu på att värmen ska komma och tina bort den lilla tjäle som fortfarande finns kvar i marken. Vintern har varit gynnsam mot banan och det är inga större skador på greenerna. Om vädrets makter står oss bi, så kommer banan att öppnas lördagen den 25 april. Förhoppningen är att öppna rangen till påsken, men det är fortfarande mycket löst i marken. Besked om öppning kommer på mailen, fb och hemsidan, säger Johan.

Inför den här säsongen har ingen av greenerna varit ”dukade” beroende på personalbrist. Nu har duk lagts på greenen hål 5. Under december var plast lagd på greenerna på hål 3 och 5, men togs bort dan före Nyårsafton då det inte fanns behov av täckning.

Under vintern har det tagits bort träd kring tee på hål 6 vilket kommer att vara gynnsamt för greenen på hål 5 med större ljusinsläpp och bättre luftcirkulation. Under hösten gjordes också stor busk- och slyröjning på flera ställen på banan.

Johan informerar vidare att det blir en ”coronavänlig” röjdag lördagen 18 april. Samling mellan kl. 8.30 och 09.00 med avsikt att alla inte ska komma samtidigt samt att vikten av avstånd mellan deltagarna ska beaktas. Det kommer också att bli en röjdag anpassad för medlemmar i den s.k. riskgruppen. Här har medlemmar i gruppen HD55+ möjlighet att delta.

Under säsongen kommer vi att också att träffa på ute på banan Lars Svensson och Jacob Palmborg utöver Johan och Martin.

Text: Bernt Bergkvist