Lördagen den 25 mars höll golfklubben årsmöte i klubbhuset. Ett 30-tal medlemmar, mest 60+, hade hörsammat kallelsen, blev informerade och deltog i besluten.

Ordföranden Lars-Erik Klason inledde årsmötet med en tillbakablick på 2016 och en del om ekonomin. På intäktssidan blev främst medlemsavgifterna lägre än budgeterat. Kostnadssidan hölls i huvudsak och banan klarade den minskning av budgeten som gjorts, men med en fortsatt god kvalitet. Lars-Erik framhöll också flera positiva saker t ex att det varit en mycket fin bana, fulltecknade kurser, bra uppställning av ruffklipparna, bra service till nöjda greenfeegäster och bra betyg på restaurangen.

Inför kommande säsong är det många nyheter, bl.a införandet av arbetslånen. Mer om detta finns under menyn Medlem och fliken Arbetslånet. Förseningen med inbetalning av medlemsavgifterna skapar stora problem och oro inför planeringen av verksamheten inom klubben. Två och en halv vecka efter sista dag för inbetalning av avgiften var det över 400 000 kronor i obetalda avgifter. Det medför också stort merarbete för utskick av påminnelser mm.

-Medlemmarna måste därför vara medvetna om att de obetalda avgifterna påverkar skötseln av banan. Vi får inte en bättre produkt än det finns pengar till, säger Lars-Erik Klason.

Klubbchefen Rolf “Kocken” Andersson informerade arbetslånet och arbetsuppgifter, som nu tagits fram och finns på hemsidan under menyn Medlem och fliken Arbetslånet.

Årsmötet
Två av styrelseledamöterna hade avsagt sig fortsatta uppdrag inom styrelsen och avtackades av ordföranden. Mats Nygårds har under flera år haft uppdraget som kassör. Med sin bakgrund som revisor har han skött uppdraget med stor noggrannhet. Han har varit en bra kraft i budgetarbetet och uppföljning av budgeten. Tillsammans med ordföranden har han också skött kontakterna med banken.
Ulf Johansson har också varit ledamot under flera år. Med hans erfarenhet av att driva eget företag har det varit en tillgång i styrelsearbetet. Ulf har ritat och medverkat till att den nya entrén till restaurangen tillkommit. Han har också gjort skisser och ritningar på en ny startkur.

Vid val av styrelse för det kommande verksamhetsåret omvaldes Lars-Erik Klason som ordförande. Christer Pettersson omvaldes som ledamot på två år. Nyval som ledamöter på två år gjordes av Björn Aspling och Anneli Oskarsson. Björn kommer att ta över Mats uppgift som kassör. Övriga ledamöter är Marlene Sandberg Andersson, Roland Lång och Oskar Stenback. Som styrelsesuppleanter på ett år omvaldes Bengt Lasses och Emma Skyllberg.

Ingemar Löfnäs avgick efter flera år som revisor och avtackade av ordförande. Som revisorer på ett år omvaldes Curt Johansson och nyval av Lars Holst och som revisorsuppleanter omvaldes Thomas Lind och nyval av Anders Åkerblom.

Ordföranden avslutade årsmötet med önskan och uppmaning att alla medlemmar värvar minst en ny medlem till klubben.

Text Bernt Bergkvist