Under veckoslutet fredag-söndag 24-26 juli spelades Clas Ohlson Golfweekend på Leksands GK för fjärde året i följd. I år blev det också fler deltagare än tidigare år, sammanlagt 370 spelare var anmälda till de tre tävlingsdagarna. Tävlingarna under fredagen och lördagen spelades i vackert väder. Däremot blev söndagens spel regnigt med inslag av åska. Banan var i mycket bra skick trots de regnrika dagarna innan spelet. Greenerna fick mycket beröm av spelarna.

Under fredagen spelades Singel med 66 deltagare. Segrare blev Marcus Björklund med 66 slag. På andra plats Peter Bergestål 68 slag och på tredje plats Jesper Jobs med 69 slag. Samtliga från Leksands GK.

Lördagens spel var 2-mannascramble med 84 deltagande lag. Jonas Kajs och Roger Dahlfors gick i tidig boll och tog ledningen med 58,2 slag, som de behöll tävlingen ut och segrade på. På andra plats med 59 slag kom Martin Sandberg och Viktor Jobs och på tredje plats Olof Bergvall och Tommy Svensson med 59,5 slag. Tommy har Kungsängen Golf Club som hemmaklubb övriga från Leksands GK.

Golfweekenden avslutades under söndagen med Irish Greensome med 33 deltagande lag. Lag Andreas Abris och Jörgen Sandqvist segrade med 42 poäng. På andra plats kom Henrik Sund och Magnus Mårtensson med 41 poäng och på tredje plats Joakim Östlund och Monica Englund med 40 poäng. Spelet fick göra uppehåll på ca 40 minuter och omstart på grund av åska och kraftigt regn.

Clas Ohlson var huvudsponsor för tävlingen och stod också för det fina prisbordet. Underleverantörer till Claes Ohlson, Kärcher, Electrolux och OC Off Course, fanns på plats med utställningar och aktiviteter på området vid klubbhuset och ute på banan. Vid hål 11 fick spelarna provköra el-cykel från CO mellan tee och green. Den som ville ha massage efter tävlingen kunde få det av massörer från Spa och Resort Dalecarlia. Nordea fanns också på plats med aktiviteter och information. Det var puttnings- och chippningstävling. Ping och Callaway demonstrerade klubbor, som man fick prova. Restaurangen serverade nygrillade hamburgare med tillbehör. Det var feststämning över hela arrangemanget, som också förstärktes av loungemusik av DJ Raz och hördes även långt ut på banan till hål 14.

– Det var tre intensiva tävlingsdagar med rekordmånga deltagare. Allt fungerade perfekt och jag vill tacka alla som ställt upp och särskilt funktionärerna från HD55+, som bemannade start- och resultatkuren och Petra i shopen som skötte tävlingen i GIT, säger en nöjd tävlingsledare och spendel i nätet, Per Jönsson.

Test och foto: Bernt Bergkvist