Vi är nu inne i mitten på säsongen och en sammanfattning av verksamheten så här långt kan vara på sin plats.

Efter en rekordtidig start, mars 2014, har april, maj och tiden fram till midsommar bjudit på i huvudsak bra väder, en utomordentligt fin bana och över tiden välgörande flitigt golfspel.

Greenfeeintäkterna ligger klart över förra året motsvarande period. Dock fattas fortfarande för stort antal obetalda medlemsavgifter trots flera påminnelser om vikten att betala eller anmäla att man inte längre avser att vara medlem. Registret kommer under juli att rensas så att klubben inte måste betala avgift till Svenska Golfförbundet för medlemmar som lämnat klubben.

Glädjande är dock att nya medlemmar tillkommer i jämn ström, inte minst tack vare Per Jönssons omfattande kurs och utbildningsverksamhet. Om detta i slutändan leder till nettoökning eller nettominskning av medlemsantalet får avläsas i höst.

Vad gäller sponsorintäkterna pekar nuläget på att budget kommer att hålla.

Ytterligare intäkter kommer också från sålda tjänster till andra klubbar, Snöå och Tällberg/Plintsberg.

Utgiftssidan ligger också så här långt i balans med budget. Investeringar på maskinsidan behövs och kommer att slutföras under säsongen vad gäller maskiner för såväl green- som fairway- och ruffklippning.

Säsongen har hittills varit positiv vad gäller personal på banan. Tillsammans med vår egen kompetenta banpersonal och årets bidragsanställda har banans skötsel gett en omvittnad bra kvalitet under säsongen. Många, såväl medlemmar som greenfeegäster, har klassat vår bana som en av distriktets absolut bästa. Ett bra betyg till banansvariga, men också till de frivilliga från HD 55 som svarat för ruffklippningen, en insats som motsvarar ca en halv tjänst, samt våra hålvärdar.

Många goda vitsord har också lämnats avseende restaurangen från såväl medlemmar som gäster. Vår krögare Håkan Eklund har skapat ett koncept med bra mat i bra miljö till rimliga priser och med god service. Detta har ökat antalet gäster men det finns plats för fler. Besök gärna restaurangen tillsammans med vänner och familj, även dagar då Ni inte spelar golf.

Tävlingsverksamheten har varit omfattande. Damkommittens måndagstävlingar har varit välbesökta. Detta gäller även HD 55+ måndags- och torsdagstävlingar

Shoppens midsommarscramble samlade traditionellt ett stort antal spelare. Vår nya tävling, Golf Runt Siljan har samlat ett stort intresse, inte bara i Dalarna utan deltagare har kommit från hela landet. Utvärdering kommer efter sista tävlingsdagen i Mora, men allt tyder på att tävlingen etablerats på ett positivt sätt som kan utvecklas inför kommande år.

Glädjande är också knatte- och ungdomsgruppernas träningsaktiviteter med veckovisa träningstillfällen. En given förutsättning för en framtida positiv utveckling av klubben.

Det utökade greefeesamarbetet med andra klubbar har också uppskattats såväl av våra egna medlemmar som från våra samarbetsklubbar. Resultatet är att ett ökat antal årsgreefee har tecknats i Leksands Golfklubb.

Om greenfeesamarbetet läs på vår hemsida.

Vi har nu halva säsongen framför oss. Vi kan ställa stora förväntningar då vi nu har en bra produkt, en högklassig bana, en restaurang med omvittnad bra kvalitet, en uppbokad och efterfrågad utbildnings- och träningsverksamhet, en shop med ett rikligt utbud och en omfattande tävlingsverksamhet. Vi vet också att sett till hela Sverige ökar golfspelet i registrerade rundor och tävlingar. Med vårt erbjudande borde detta också bli utvecklingen för Leksands golfklubb.

Läs på vår hemsida om vårt omfattande tävlingsprogram, inte minst våra sponsorevent med trevliga partävlingar.

Vad vi inte råder över är vädret som ju har betydelse för antalet rundor. Men med normalt sommarväder kan vi se fram mot en bra andra halvlek på Leksands Golfklubb

Svinga lugnt och ofta

Lars-Erik Klason