Årets golfsäsong närmar sig slutet och Jessica Thyr har gjort sin första säsong som krögare på golfklubbens restaurang. Hon avslutade sitt gatukök i Tierp, som hon drivit i 17 år, för att ta sig an golfrestaurangen i Leksand. Det var en verksamhet som var helt ny för henne och till sin hjälp hade hon sambon Jonas Skinnar, kock på Leksands folkhögskolas restaurang.

-Det var stökigt till att börja med många olika moment som jag inte var van vid, men med hjälp av Jonas, mina och Jonas döttrar har det gått bra. Meningen var att jag skulle ha tallriksservering på grund av Covid-19, men myndigheterna lättade på det och jag övergick till buffé. Det hade krävts ytterligare personal för tallriksservering, säger Jessica.

Varje morgon kunde tidiga besökare mötas av doften av nybakat bröd. Allt bröd som serveras har Jessica bakat i klubbens kök. Till 9-hålsfikat serverades alltid nybakat bröd och många av gästerna på husbilsparkeringen kom och köpte nybakat bröd till sina frukostar.

-Under sommaren har jag också haft catering till fartyget Engelbrekt, och nu när hockeysäsongen har börjat gör jag matlådor till flera av hockeylagen, berättar Jessica.

Jessica är nöjd med säsongen på klubbens restaurang med många matgäster och det motsvarade förväntningar hon hade. Särskilt nöjd är hon med grillkvällarna som blev mycket populära. Hon och klubbledningen har nu kommit överens om en fortsättning även nästa säsong.

-Jag kommer att finnas i köket då och då säsongen ut och så länge det finns behov, men restaurangen är stängd för lunch och niohålsfika. Det finns möjlighet att beställa matlådor och då måste man ringa golfklubben, restaurangen 0247-146 40 före kl. nio, säger Jessica. Jag vill tacka alla gäster för i år och hälsar er välkomna nästa säsong, avslutar Jessica.