Klubbens golfstudio invigdes officiellt under torsdagen den 8 oktober i närvaro av sponsorer och klubbledning. Klubbens ordförande Björn Aspling gjorde en sammanfattning över bakgrunden till studion och betonade vikten av sponsorernas betydelse och det frivilliga arbete som ett antal medlemmar stått för. Han riktade ett särskilt tack till Leksands Sparbank och Metallurg Center i Leksand, vilka sponsrat 150 000 kr vardera samt det hundratal medlemmar som bidragit med en tusenlapp.  Ett stort tack gav han till de frivilliga som byggt studion.

Med sponsorskyltar på studions gavel i bakgrunden invigdes studion med klippning av bandet av huvudsponsorerna Metallurg Center, representerad av Christer Petterssons sambo Ann-Britt Björk, som klippte bandet samt Leksands Sparbanks marknadschef Jonas Heimer samt klubbcheferna Rolf Andersson och Pola Lundgren.

Leksands Sparbank ser det här som en bra satsning för bygden och besöksnäringen i kommunen. Det kan få flera att börja spela golf och få ungdomar att intressera sig för golfspel, säger Jonas Heimer, som själv funderar på att återuppta golfspelet och kanske ett medlemskap i Leksands Golfklubb.

-För dem som vill spela eller träna i studion när banan är stängd för säsongen finns möjlighet att lösa ett vintermedlemskap. Även om man inte har ett sådant medlemskap eller inte har medlemskap i någon golfklubb, så finns inget hinder att boka tid att träna eller spela. Mer om bokning och kostnader kommer att finnas på hemsidan, säger Patrik Tegnér som är ansvarig för verksamheten i studion.

Text och foto: Bernt Bergkvist