Golfklubbs ordförande, Lars-Erik Klason, avled efter en tids sjukdom under Nyårsafton 2017 i sitt hem på Kungsholmen i Stockholm. Vid sin sida hade han sina två döttrar, måg och sina barnbarn, som han älskade högt. Lars-Erik blev 77 år.

Det var i augusti 2017 han fick veta att han hade en svårartad cancertumör i magen och behandlingen påbörjades. Lars-Erik såg hela tiden, och in i det sista, optimistiskt på att han skulle kunna leva vidare med sin sjukdom och noterade med glädje att han återfått några kilo av de som försvunnit under sjukdomstiden. Optimism och framtidstro var signifikativt för Lars-Erik.

Lars-Erik växte upp i Leksandsbyn Sätra vid sjön Opplimen tillsammans med sin bror Jan-Olov och föräldrarna Karin och Kalle. Han fann snart ett stort intresse i musiken och började spela dragspel, fortsatte senare med piano och även bas och gitarr. Vid 15-årsåldern turnerade han som basist i Stig Brasks kvintett. Musiken var en del av hans liv och det gick inte många dagar under hans livstid när han inte musicerade.
Lars-Erik var duktig i skolan och uppmuntrades att studera, vilket ledde till att han gick lärarseminariet i Gävle varefter han tjänstgjorde några år som lärare bl. a. i Smedjebacken. Hans stora nyfikenhet och drivkraft gjorde att han fortsatte sina studier och han doktorerade i början av 70-talet i statskunskap vid Stockholms Universitet där han även undervisade under några år.

Lars-Erik blev dock snart fackligt intresserad och anställdes tidigt på Sveriges Lärarförbund och senare Svenska Facklärarförbundet. Han blev en av de drivande krafterna bakom att de två lärarförbunden blev ett, Lärarförbundet, där han blev förste ombudsman, förhandlingschef och kanslichef. Lars-Erik var även initiativtagare till försäkringsbolaget Lärarförsäkring, som grundades 1998, där han också var ordförande fram till sin död.
Utöver musiken var segling och senare golf stora intressen för Lars-Erik. Han följde också hockeyn i LIF med stort intresse och kunde resa upp till Leksand för att se en match och sedan tillbaka till Stockholm samma kväll.
Seglingen började han i sina unga dar på Siljan. Efter flytten till Stockholm fortsatte seglingsintresset och det blev många seglaster i Stockholms vackra skärgård och så sent som i augusti var han på Arholma och njöt av vedeldad bastu och dopp i Östersjöns lättsaltade vatten efter härlig seglats.

Golfintresset kom till mer av en slump när Lars-Erik var i 60-årsåldern. En vän bjöd med Lars-Erik till Botkyrka golfbana och det besöket tände hans golfintresse. Han blev medlem i golfklubben och spelade så ofta tiden medgav. Golfen blev ett andningshål för Lars-Erik och han njöt av att vara på golfbanan.

Längtan hem till Leksand har under alla år följt Lars-Erik och 1986 skaffade han en gård i Björkberg, en by som kom att bli honom kär och vars invånare han uppskattade mycket. Golfintresset var så stort att han på en äng vid huset i Björkberg anlade en egen liten golfbana där han kunde träna på det mesta. Han blev också en flitig medlem i Leksands GK och spelade där så ofta han kunde.

Lars-Eriks intresse för golfen, kunskaper inom utbildning, ekonomi och föreningsliv gjorde bl.a. att han 2013 valdes som ordförande för Leksands Golfklubb. Det uppdraget hade han ända fram till sin död med undantag av en ”timeout” de sista månaderna i livet.
Som ordförande var Lars-Erik mycket strukturerad och målinriktad. Han var mån om klubbens ”överlevnad” samt trivseln i klubben för medlemmar och personal. Vi kommer att minnas Lars-Erik som en person med stort hjärta för Leksands Golfklubb och dess medlemmar. Han var för många också en mycket god vän som spred stor glädje och mycket värme.

Text Bernt Bergkvist

Begravningen äger rum fredag 9:e februari kl. 14 i Leksands Kyrka. Ljus klädsel. Efteråt minnesstund.
Anmälan görs till larscaiman@msn.com alt 0708-977626.