Golfvännen Leif Rönn har avlidit efter en tids sjukdom. Han avled i sitt hem på Stigaregatan i Leksand. Leif blev 81 år och sörjes främst av hustrun Gunnel, dottern Stina och sonen Johan, de fem barnbarnen samt släkt, vänner och golfkamrater.

Leif avled av en mycket ovanlig blodsjukdom. Den sista tiden i livet fick han en mycket fin vård och omsorg i hemmet.

Leif och Gunnel träffades första gången på Skansen i Stockholm 1957 och senare på ”riktigt” 1959 och 1961 gifte de sig. Dottern Stina föddes 1964 och sonen Johan 1972. De bodde då i Upplands-Väsby och flyttade till Leksand 1978. De köpte villan i Hjortnäs 2003 och bodde där till februari 2021 då de flyttade till Stigaregatan i Leksand.

Leif hade tidigt utbildat sig till art director och startat ett eget företag inom reklam, som Gunnel också arbetade i. Vid flytten till Leksand tog de företaget med sig och fortsatte med arbetet inom reklam.  En del av bottenvåningen i huset i Hjortnäs inrymdes för verksamheten.

Leif började tidigt att spela golf och blev medlem i Sigtuna GK och senare Täby GK under tiden de bodde i Upplands-Väsby. När familjen kom till Leksand blev Leif medlem i Rättviks GK. Arbetet med en golfbana i Leksand hade påbörjats och när Leif fick vetskap om detta blev han snart engagerad. Han var med och röjde sly och deltog tillsammans med andra medlemmar, bl. a. Gunnar Jönses, i arbetet för att få till en golfbana.

-Leif var mycket engagerad i arbetet med banan och i klubben överhuvudtaget. Jag har också spelat många rundor med honom och det var alltid trevligt. Han hade en fin och underfundig humor. Dessutom var han en mycket duktig golfspelare, säger golfkompisen Gunnar Jönses.

Leif har gjort Leksands Golfklubbs ovanliga klubbmärke, som är en kombination av en ”Leksandskarl” och en golfboll. Han var också under många år engagerad i föreningens styrelse och var under åren 1985 – 1987 ordförande i klubben.

En annan sida av Leif är den konstnärliga. Han har vid flera tillfällen visat sina alster på vernissager i Leksand med omnejd. På fler av hans mindre tavlor finns Chaplin och gemet med.

För oss som lärt känna Leif som vän och golfspelare är saknaden stor och tankarna går till Gunnel och övriga i familjen. Vi kommer alltid att påminnas om Leif när vi ser klubbmärket.

Begravningen hålls inom familjen den 9 juli i Kapellet, Leksands kyrka. Vid gåva, tänk gärna på Blodcancerförbundet, bankgiro 900-4219. Se också minnessidor.fonus.se.

För styrelsen för Leksands Golfklubb.

Text: Bernt Bergkvist
Foto: Gunnel Rönn