Fv Björn Rinstad, Patrik Tegnér, Christer Pettersson och Björn Aspling

Golfklubbens ordförande Björn Aspling hälsade representanterna för Leksands Sparbank och Metallurg Center välkomna till Leksands Golfklubb denna fredagseftermiddag med ett lätt snöfall över golfbanan. Banken och Metallurg Center är båda stora sponsorer av det nu påbörjade bygget av golfstudion.

I tidigare artiklar på hemsidan, i sociala medel och e-post har medlemmar nåtts att golfklubben gör en satsning på en golfstudio med en yta på 68 m2 med möjlighet till träning och utbildning året om. Syftet är också att göra klubben mer attraktiv och behålla och få flera medlemmar samt intressera flera, främst ungdomar, att spela golf. Kostnaden för en golfstudio beräknas till 570 000 kronor. Klubben ansökte hos Leksands Sparbank om sponsring och fick positivt besked om 150 000 kronor ur fonden för bygdens utveckling.

När Christer Pettersson, ägare till Metallurg Center i Leksand, mångårig medlem i Leksands golfklubb och tidigare ledamot i styrelsen, fick veta att Sparbanken gått in som sponsor tvekade han inte utan anmälde sig också som sponsor med samma belopp som Sparbanken, 150 000 kronor.

-Metallurg Center fyller 25 år i år och sponsringen av golfstudion är ett utmärkt sätt att fira, säger Christer.

Ett stort antal medlemmar har också gått in som sponsorer och satsat 1000 kronor. I skrivande stund 62 medlemmar och förhoppningen är stor att nå målet 75 medlemmar.

Vid besöket på golfklubben representerades Sparbanken av tillförordnad VD Björn Rinstad och kommunikatör Niklas Hagman och Metallurg Center av ägaren Christer Pettersson.

-Det här är ett mycket bra projekt för oss att gå in som sponsorer. Det kommer locka flera till att börja spela golf och säkert många unga. Det är också bra för kommunen, bygden och besöksnäringen och t ex locka föräldrar till golfstudion när barnen deltar i hockeyskolan. Vi är också glada att Metallurg Center gått in som sponsor, säger Björn Rinstad.

Christer anser också att golfstudion kommer att locka både medlemmar och gäster och tror på en samlingsplats för t. ex företag, kamratgäng m.fl. som vill spela en runda. Han känner också mycket för klubben och vill att flera ungdomar ska finna glädje i golfen och är stolt över att gå in som sponsor.

Patrik informerar om golfstudion

Pro Patrik Tegnér kommer också att vara en stor sponsorer genom att hans företag kommer att inreda golfstudion med den utrustning som behövs för utbildning och träning samt en simulator där upp till fyra personer kan spela en runda. Studion kommer också att innehålla en puttinggreen.

-Det blir en fullgod golfstudio även för vinterträning. Det blir också en trygghet för eleverna och en bra arbetsmiljö för mig, säger Patrik.

-Vi räknar med att golfstudion ska stå klar för invigning under mars 2020 och att vi därefter kan komma igång med träning och utbildning, säger ordföranden Björn Aspling avslutningsvis

Text& foto Bernt Bergkvist