Några dagar innan midsommar är det av sed att Leksands GKs HD55+ spelar midsommarscramble och så även i år. Tio fyrmannalag ställde upp denna måndag, som bjöd på ett bra väder för golfspel.

Det blev ett mycket jämt resultat bland de tre bästa lagen där lag Gunnar Jönses, Lars Holst, Kerstin Hedlund och Susanne Westman segrade med 60 slag. På andra plats kom lag Per Folkemar, Hans Björkman, Kerstin Dahlström och Kerstin Lasses 60,1och på tredje plats lag Yngve Gävert, Clifford Persson, Birgitta Björkman och Åke Öijermark även dom med 60,1 och på fjärde och sista prisplats kom lag Rolf Esters, Göran Daniels, Anders Johansson och Ingalill Borg.

Efter tävlingen var dags för majning av stången och resning av densamma. Stången hade tagits ner vid tidigare speltillfälle och rensats från fjolårets “klädsel”. I år blev det en snabb klädning av stången. Många var angelägna att komma hem och se sista halvleken av Sveriges premiärmatch i VM mot Syd Korea där Sverige segrade med 1-0 på straff.

Deltagarna med senare start hade börjat med kransbindning och de som kom in efter tidigare start fortsatte med resten av majningen. När så tillräckligt många hålat ut för att kunna resa stången restes den under högljutt hôjande. Där står den nu smyckad vackert med lövgirlang och blomsteruppsättning av damerna och herrarna i 55+ och till glädje för övriga medlemmar och gäster.

Text Bernt Bergkvist
Foto Kerstin Lasses