Golfsällskapet (GSS) anordnade för första gången en öppen partävlingen, Henieken Open. Tävlingen spelade under under lördagen den 1 september i ett närmare högsommarväder. 26 lag deltog och spelformen var fyrboll poängbogey med kanonstart. Flera spelare från andra klubbar deltog också.

Prisutdelning vid GSS Heineken Open

Under tävlingsrundan var det flera olika tävlingar på några av hålen. På 2 två löpte en linje i mitten av fairway och då gällde det att komma närmast linjen. Avståndet mättes och hölls hemligt fram till prisutdelningen. Segrare här blev Ann-Britt Björk.
På hål 8 samt hål 18, med två slag, var det närmast hål och även här mättes avståndet och hölls hemligt. På hål 8 segrade Marlene Sandberg-Andersson och hål 18 segrade Jonatan Wigert. På hål 11 var det bettning mot Pro Patrik Tegnér.

– Vi ville göra några roliga inslag under tävlingen och det blev mycket uppskattat, säger Lasse Ottosson en av GSS-arrangörerna och speaker.

Det blev en mycket jämn tävling bland topplaceringarna. Lars Wiklund och Olle Högvall segrade med 43 poäng, tvåa Isak Willman och Robert Lundkvist, Snöå GK 43, trea Karin Lindell och Kerstin Hed 43, fyra Martin Granberg och Robin Brorsson, Snöå GK också 43 poäng.  Olle höll tacktalet och bl. a berömde och tackade arrangörerna för en bra tävling. Längst till höger på bilden Marlene Sandberg-Andersson och Ann-Britt Björk lite skymda av skugga.

– Det var en tävling olik andra och ett av syftena var att få in pengar till klubben och samtliga inkomster på tävlingen gick oavkortat till klubben. Förhoppningsvis kommer vi att göra om tävlingen under kommande år, säger tävlingssamordnaren Tomas Jansson.

Text och foto Bernt Bergkvist