I begynnande kvällssol, ljumma vindar och en temperatur på 22 grader var vi fem regelintresserade medlemmar som samlades vid startkuren för att följa med regelkommitténs ordförande Bengt Kallman på en regelvandring. Innan vi gick till första “regelfrågan” gjorde Bengt en kort redogörelse över vad vi skulle gå igenom och beräknade vandringen till ca en timme.

Första stoppet var vid gul tee, förlåt tee 55, på hål 1 där vi blev informerade om allt vad vi behöver veta om tee bl a att tee sträcker sig två klubblängder bakom tee-hästarna. Vid de två följande stoppet  berättade Bengt om de rätta sätten att droppa vid vattenhinder gula markeringar samt sidovattenhinder röda markeringar.

Vandringen fortsatte sedan över till hål 18 där vi fick lära oss rätt droppning vid fast hindrande föremål och hur man beräknar bollpunkten och droppningen. Vi fortsatte sedan till det sista stoppet där Bengt gick igenom ospelbar boll och droppningen i samband med detta.

– Det är viktigt att kunna reglerna. Det medför  oftast att det underlättar spelet om man vet vad som gäller även om det kostar ett pliktslag, säger Bengt.

Vi som deltog, se namnen i fotot, var mycket nöjda med regelvandringen. Synd bara att inte flera kom och tog del av Bengt kunskaper. I stället för en timme tog vandringen en timme och 45 minuter.

Text och foto Bernt Bergkvist
Bildtext i bilden. Klicka på bilden för att få den större