Årets Lokala regler för Leksands Golfklubb är nu reviderade och tre nyheter är värda att nämnas.

1. Ingen plikt för rubbad boll på green

R&A och USGA har, i avvaktan på nästa regelrevision, från och med 1 januari 2017 infört en lokal regel som utesluter plikt för en

golfspelare som av misstag rubbar sin boll eller bollmarkering på green. Leksands GK har infört denna lokala regel.

2. Droppruta på hål 10

Leksands GK har infört en droppruta vid vattenhindret på hål 10. Detta ger en spelare som slår sin boll i

vattnet på hål 10 ett extra droppalternativ.

3. Fri dropp för pluggad boll på hela spelfältet

I år är det ok att på Leksands golfbana droppa för pluggad boll på hela spelfältet (gäller inte i vatten/sidovattenhinder eller i bunker)

under hela säsongen. Detta är gjort för att förenkla för klubben, spelare, banpersonal och tävlingsledare då banan på vissa

ställen, strax utanför fairway, snabbt kan bli mjuk och blöt pga. av exempelvis kraftigt regn.

Kortfattad beskrivning av övriga Lokala regler

Alla omarkerade diken och dammar är att betrakta som sidovattenhinder.

Alla skador i bunkrar som orsakas av rinnande vatten är mark under arbete.

Alla dräneringar täckta av grus på spelfältet är mark under arbete.

Spelaren måste droppa sig fri om sving eller stans störs av ett nyplanterat träd som har en stödpinne, skyddsnät eller planteringsgrop.

Stenar i bunkrar är flyttbara hindrande föremål.

Spelaren får använda avståndsmätare.

De fullständiga Lokala reglerna hittar ni anslagna vid startkuren samt på hemsidan under fliken Banan.

Alla klubbens ”Regler och föreskrifter” finns anslagna på anslagstavlan vid kanslikorridoren samt på hemsidan under fliken Banan.

Bengt Kallman

Ordf. Regelkommittén