Dalarnas golfförbund har utsett Minna Hedlund till Årets Flickjunior i Dalarna med motiveringen att hon ”har under 2015 haft en mycket bra säsong där hon utvecklats till en stabil plus-handicapare med goda idrottsliga resultat. Detta som en följd av en långsiktig och målmedveten träning där hon varit otroligt seriös i hela sitt upplägg av allt från golfträning till kost och fys. träning.” Läs mer på golfförbundets hemsida dalagolf.se.

Marina bor sedan hösten 2015 i USA och studerar under de kommande fyra åren på Louisiana State University med syftet att fortsätta utveckla sitt golfspel. 35 000 elever studerar på universitet och av dessa är det nio tjejer med inriktningen på golf, utöver Minna så kommer två flickor från Europa, en från Danmark och en från Österrike de övriga från USA. Hon bor inom Campus och delar en lägenhet på tre rum och kök med två andra flickor, de har var sitt rum och gemensamt kök.

Långa dagar med träning och plugg
Två dagar i veckan börjar dagen klockan sex på morgonen med fysträning styrka, smidighet och explosivitet. Alla dagar börjar klockan åtta i skolan med lärarledda lektioner fram till klockan ett då det är lunch. Mellan klockan två och fem på eftermiddagen är det träning på banan med laget. Efter middagen fortsätter skoldagen fram till ca. halvtio på kvällen med individuella lärare (Tutor).

-Under det första året läser Minna allmänna ämnen och från och med det andra året ämnen som ingår i den inriktning av utbildningen hon senare kommer att välja. Hon trivs mycket bra med både studier och träning och det har gått bra både med studier, träning och tävlingar, säger pappa Jan Hedlund.

Tävlar över hela USA
Minna ingår i universitetets lag och varannan helg mellan september till november är det tävling någonstans över hela USA. Från november till och med januari är det tävlingsuppehåll på grund av väderförhållanden i de norra staterna. I februari börjar tävlingssäsongen igen och håller på fram till maj. Då tar Minna sommarlov från studier och reser hem till Leksand över sommaren och då har tävlingssäsongen precis börjat i Sverige.

Under början av april i år åkte föräldrarna Ulrika och Jan över till USA och hälsade på dottern, som var på tävling i NapaValley, ca sju mil norr om San Francisco.

-Hon var helt ovetande om vårt besök och blev mycket överraskad och glad där hon stod på rangen och fick se oss, säger Jan.

Per Jönsson betyder mycket
Minna har stor talang och intresse för idrott. Även inom alpint hade hon också stora framgångar, men har nu släppt det och ägnar sig helt åt golfen.

-Per Jönsson har betytt otroligt mycket för Minna och hennes utveckling under åren. De har även nu kontakt ett par gånger i veckan och Per ger henne värdefulla råd och tips, säger Jan.

Golfklubbens Pro Per Jönsson har stora lovord om Minna och framhåller hennes träningsvilja och vinnarskalle. Hon är en av de ungdomar han under åren jobbat och jobbar mest med. Genom bl.a. videoinspelningar av närspelet kan Per analysera och ge råd trots avståndet.

-Minna har en fin och stabil utveckling och tränat sig igenom svårigheter med svingen. Hon har fått längd i slagen genom ordning på höfterna efter att hon slutat med slalomträningen. Minna har tagit ett stort steg i sin utveckling under tiden i USA och kommer att nå framgångar inom golfen, säger Per. Text: Bernt Bergkvist