Magnus Jansson – ny banchef

Klubbens nya banchef efter Johan Robinsson blir Magnus Jansson 42 år, som flyttat tillbaka till Leksand efter drygt 20 år i Göteborg. Han tillträder anställningen den 8 oktober och kommer att genomgå grundutbildningen för greenkeeper under hösten -22. Magnus började som banarbetare på klubben i maj som vikarie för Martin Wohlin som är barnledig.

Då det blev klart att Johan skulle sluta som banchef blev han tillfrågad om han ville söka jobbet, vilket han också gjorde. I början av augusti blev det klart att han blir golfklubbens nya banchef.

-Jag har under de här månaderna gått en hård och bra internutbildning för Johan och upplevt hans engagemang och kunskap, säger Magnus skämtsamt och ser fram mot att börja jobbet som banchef. Jag vill fortsätta där Johan slutar och vill hålla en hög standard på banan. Det är viktigt att hålla traditionen av en bra bana i Leksand. Jag har också spelat många rundor på banan och är väl insatt i klubben, tack vare min pappa Tomas Jansson som är engagerad i klubbens verksamhet, säger Magnus.

-Att vara banchef är inte lätt, väderförhållanden påverkar jobbet väldigt mycket och jag hoppas vädergudarna är snälla mot Magnus och Leksands Golfklubb. Jag tror Magnus är rätt person att ta över som banchef och önskar honom lycka till, säger klubbchefen Fredrik Lasses i en kommentar.

Magnus är uppvuxen i Leksand och flyttade i 20-årsåldern till Göteborg där han bl.a. arbetade som spårvagnsförare under ca tre år. Därefter utbildade han sig till instruktör för utbildning av spårvagnsförare. Under tiden hann han också med att jobba ideellt som ”materialare” för Frölunda HC:s juniorverksamhet. 2013 blev han ”materialare ” för Frölundas A-lag och har vid flera tillfällen funnits i Frölundabåset då laget mött Leksands IF. Magnus har under ungdomsåren spelat hockey i både LIF och ”Bygda” Häradsbygdens SS.

Avgående banchefen lämnar ett tänkvärt råd till sin efterträdare: ”Blir det stressigt och det kan uppstå problem, stanna upp och ta det lugnt”

Text och bild Bernt Bergkvist