Under de senaste månaderna har golfen i Sverige fått en kraftig uppgång och så även i vår klubb. Antalet medlemmar är nu 688 per den 11 juli och några till är troligen på gång att söka medlemskap.

-Vi har en budget på 600 medlemmar av en viss blandning för att få tillräckligt med intäkter för att driva verksamheten. Under en period under våren var vi nere i 585 medlemmar, så det här är mycket glädjande siffror, säger klubbchefen Rolf Andersson.

Klubben har fått in fler yngre och fler medlemskap i Mini än beräknat och totalsumman ligger klart över det budgeterade.

-Den kanske roligaste siffran är att vi nu har 125 medlemmar i åldern upp till 21 år. Nu önskar vi lite flera tjejer i alla åldrar, säger Rolf.

Till den sista juni har det spelats 6243 registrerade rundor. Detta kan jämföras med motsvarande tid 2019 då 3815 rundor registrerades, en ökning med 64 procent. Antalet greenfeegäster har också en stor ökning. Intäkterna för greenfee har under samma period ökat med 32 procent, eller i kronor 77 000.

-En stor del av ökningen av medlemmar, gäster och spelade rundor har sin del i Covid-19 där golfspelare på ett naturligt sätt håller avstånd samtidigt som man befinner sig utomhus och får bra motion. Leksands Golfklubb har också en välskött och naturfin bana i toppklass och erbjuder en restaurang med god mat och bra service, avslutar Rolf och hälsar nya och gamla medlemmar och gäster välkomna till golfklubben.

Text och foto Bernt Bergkvist