Ner som en pannkaka och upp som en sol

Så kan man kortfattat beskriva säsongen 2020 för LeGK.

Sent på hösten 2019 hade vi ett krismöte med alla kommittéer då ekonomin inte var bra och resultatet för 2019 såg inte bra ut. (Slutade med minus 311 tusen kr)

Största problemet var för få medlemmar och för få gäster, vilket är illa för klubbens intäkter. Samtidigt som vi tagit ett beslut att inte minska ner löpande underhållet av banan fanns fler akuta behov att åtgärda:

• Reparera broarna på hål 1 och hål 9
  • Vi saknade ny krögare till restaurangen
  • Vi hade inga möbler till uterummet i restaurangen inklusive ett behov av en upprustning av flera delar i restaurangen
  • Vi var i behov av ett nytt styrsystem till bevattningen på banan

Vi hade på höstmöte beslutat att satsa på fler tävlingar för att få in pengar till klubben samt ett flertal åtgärder för att få fler medlemmar.

Så kom pandemin! Vi fick ställa in flera planerade möten samtidigt som vi fick ett besked att golfklubbarna fick vara öppna med vissa restriktioner. Bland annat förbjöds alla tävlingar fram till den 30/6.

Vi hamnade i ett mycket osäkert ekonomiskt läge att satte i princip köpstopp på allt som inte var akut nödvändigt för driften.

Frivilligt arbete o gåvor räddade upp en del av problemen. Målningsarbetet i restaurangen som påbörjats våren kunde färdigställas och ny belysning och ljudplattor sattes upp i taket i matrummet mot ettans tee, ljudplattor sattes även upp i uterummet.  Ny bänkskiva installerades i restaurangen för att underlätta serveringen. Uterummet målades också om av Lelle Karls och nya möbler skänktes av Micke Stenback.

Bengt Petters skänkte virke till Broarna och några frivilliga hantverkare ställe upp och gjorde ett omfattande och kvalificerat arbete under flera veckors tid under våren.

Vi bytte under våren ut vårt styrsystem för bevattning av greener och tee, vilket klart underlättade när och hur vi skulle bevattna.  Det installerades också en ny pump i pumphuset. (Det sitter totalt 4 pumpar i pumphuset)

Planen var att på våren börja renovera bunkrarna men vi saknade pengar till bunkersand på våren och när vi väl började få in pengar tog allt en sådan fart att vi saknade tid att renovera bunkrarna. Renoveringen av bunkrarna återupptogs igen i oktober 2020. Man har gräv ur lera ur flera bunkrar och fyllt på med ny sand, De flesta av medlemmarna har inte sett detta då de redan slutat spela för säsongen men förhoppningsvis blir det en positiv upplevelse 2021.

Studion

Arbetet med Studion påbörjade hösten 2019 och färdigställdes under våren och den invigdes den 8 oktober 2020. Ett arbete där Partners och medlemmar bekostat en stor del av byggkostnaden och även hjälp till med själva bygget. Ett mycket lyckat projekt.

Vändningen

I januari 2020 får vi en ny krögare i Jessica Thyr, som visar sig bli mycket lyckad.

I Slutet av maj kom den första positiva trenden med fler greenfeespelare än året innan. I juni tog det rejäl fart och det tillkom flera nya medlemmar vilket bara blev bättre ju längre säsongen gick. Säsongen slutade med ett rekord i greenfeeintäkter för klubben.

Samtidigt som spelet på banan kraftigt ökade, så ökade även arbetet för våra banarbetare. Det tog även längre tid att utföra arbetet p.g.a. längre väntetider, vilket i sin tur innebar att vissa arbetsuppgifter måste skjutas på framtiden.

Övrigt extra under året

• Jordkällaren mellan kansli och klubbhus började rasa och vi fick problem med träd som börja växa ovanpå källaren. Vi rev källaren och fyllde utrymmet och sådde nytt gräs på kullen där källaren låg.
  • Det har även under året varit en stor gallring av träd och buskar på banan.
  • Dammen på hål 13 tätades.

Investeringar Banan

Vi har ständigt ett behov av maskininvesteringar och hösten 2019 till hösten 2020 gjordes några:

• Begagnad fairwayklippare Jacobsen
  • Begagnad transportbil John Deere
  • Ny greenklippare Jacobsen
  • Renovering av bunkerkratta

Frivilligt arbete

Klubben är hela tiden beroende av många frivilliga som ställer upp och hjälper till.

Med största säkerhet har vi en koppling till Pandemin där vi säsongen som gick haft betydligt färre som ställt upp vid arbetstillfällen. I dessa tider har detta varit kloka beslut. Däremot har flera ställt upp med väldigt många timmars arbete vilket i stort sett kompenserat för tappet. Vi får hoppas fler kan delta under säkrare former under 2021, då det finns massor att göra. Både att utföra arbeta och leda projekt.

Ekonomin

Ser mycket, mycket bättre ut än 2019. Sammanlagt har vi under åren 2016 – 2019 gått back 447 tkr. Efter 2020 kommer det att sammanlagt att vara plus sedan 2016 vilket underlättar för en bra utveckling av klubben!  En rapport om ekonomin kommer under februari 2021.

Klubbcheferna
Rolf Andersson