Klubbchefens sammanfattning av arbetslånet, ekonomin och förslag till ny organisation

Arbetslånet
Det är totalt 71 personer som satt upp sitt namn för vid olika aktiviteter för arbetslånet men vi tror att det är minst 10 personer till som deltagit i olika aktiviteter.
Vi har hellre inte fått in exakt antal timmar men min uppskattning är att dessa drygt 80 personer utfört minst 1000 timmars arbete för klubben.
Vi har t o m september betalt tillbaka 16 700 kr på arbetslånet så vi har fått mycket arbete utfört för en låg kostnad.
Några olika aktiviteter som utförts är
• Ruffklippning
• Bunkerkrattning
• Röjning med röjsåg vid flera tillfällen
• Trimning av gräs och köra bort avfall
• Trädfällning
• Rensning av rabatter och häckar vid flera tillfällen
• Målning av broar
• Städning av kansli
• Städning och reparation av omklädningsrum
• Funktionärer vid tävlingar
• Tvätt fönster klubbhus
• Städning av bagbodar
• Sått ny gräsmatta vid ranch
• Sått gräs vid gamla bunkern på 12:an
• Underhåll och reparationer av maskinparken

Utvärdering är inte klar men jag tror det kommer att fortsätta i någon form även nästa säsong.
Det som varit bra är att så många ställt upp på olika aktiviteter. Vissa av dessa personer har enskilt väldigt många timmar.
Det som varit mindre bra är att vi inte fått någon frivillig att hålla i olika aktiviteter. I stort sett var enda aktivitet har dragits igång och drivits av Kalle Karlsson. Jag tror inte vi kan fortsätta med enbart en person nästa år.

Klubbens ekonomi utvecklas positivt

Efter två år med negativa resultat har den ekonomiska utvecklingen vänt! Det berättar kassören Björn Aspling som också kan informera att resultatet är nästan 500 tkr bättre den 30 september 2017 jämfört med motsvarande tid föregående år. Resultatförbättringen förklaras till största del av lägre kostnader, men även intäkterna har utvecklats positivt och överstiger budgeterade intäkter för hela 2017. Vi har också en positiv medlemsutvecklingen vilket är glädjande. Prognosen för helåret 2017 är att klubben kommer att redovisa en mindre vinst.
Som tillägg till kan sägas att vi i juni låg långt efter budget och att det är sedan slutet av juni fram till i höst som vi haft en mycket positiv utveckling med både ökade intäkter och lägre kostnader än väntat.

Vi har också i sommar haft en positiv medlemsutveckling från att som lägst ha vart 613 medlemmar var vi den sista september 666 medlemmar. Medlemsantalet går visserligen normalt upp på sommaren och ner över vintern men detta är största ökningen vi sett sedan en lång tid tillbaka. Även kommande säsong kommer vi att ha fokus på att behålla och få in fler medlemmar i klubben.
Liksom de flesta klubbar i distriktet har vi under många år haft fallande medlemssiffror. Vi hoppas detta är början på en vändning. Totalt i landet är det en ökning på medlemmar, främst hos klubbar i större städer och klubbar som säljer greenfeemedlemskap.

Ny organisation i klubben

Jag jobbar tillsammans med styrelsen att se över vår nuvarande organisation och ta fram ett nytt förslag som förhoppningsvis kommer att presenteras närmare på höstmötet. Tanken är att vi skall ha en organisation där vi har tydligare mål för respektive kommitté och även fördelning av arbetsuppgifter. Saknar vi en kommitté för vissa frågor bildar vi en ny kommitté. Varje huvudkommitté skall också ha ett budgetansvar.
Organisationen skall även bli lite bredare och förhoppningsvis omfatta fler personer. Vilket i sin tur innebär att vi skall undvika att lägga för mycket uppgifter på enskilda personer. Är man med i en kommitté och arbetar skall man alltid kunna vara ledig ibland och andra tar över. Vi har genom åren haft många eldsjälar som lagt ner massor av tid. Vilket varit bra så länge de orkat hålla på men som gett stora problem varje gång någon slutat.

Text Rolf Andersson