Leksands golfklubb har en bana som anses vara en av länets bästa. Både medlemmar och gäster vittnar om att banan är vacker och välskött och rolig att spela. Klubben har en bana i toppklass, som till stor del kan tillskrivas vår greenkeeper Johan Robinsson, eller banchef som han helst vill bli kallad, samt personal och frivilliga, som också jobbat helhjärtat för den bana vi nu har. Klubbens styrelse och bankommitté har också givit banan ekonomiska möjligheter, som Johan förvaltat väl. Efter till stor del arbetat på banan i 18 år avslutar han den 17 oktober sitt arbete i Leksands golfklubb.

Från sommarjobb till banchef
Intresset för golf har varit och är stort för Johan. Redan från 15-årsåldern 2005 började han sommarjobba på banan. Efter gymnasiet 2008 förlängdes tiden till hela säsonger, som byggdes på till åtta och tio månader och de senaste fem åren har det varit heltidsanställning.

När dåvarande greenkeeper Leif Matsson 2017 avslutade sin tjänst fick Johan förfrågan om han ville ta över arbetet som greenkeeper. Johan tackad ja och under den kommande vintern genomgick han steg 1 – grundutbildning och från 2018 började som banchef.

Greenerna prioriteras
Under de år som Johan arbetat på banan och de år han varit banchef har banan förbättrats år från år.

-Det är mycket tack vare den ekonomiska satsning på banan som styrelsen gjort att vi nu är två heltidsanställda och under sommaren ytterligare tre varav två på deltid. Vi har också många frivilliga som arbetar på verkstan med underhåll och reparationer av maskiner, ruffklippning mm. Genom detta har vi kunnat satsa stora resurser på greenerna och fairways.

Som ett exempel på arbete med greener berättar Johan att årets vinter har varit hård för greenerna med decimetertjockt lager av is. För att påskynda smältningen piggades isen med hjälp av maskinen för luftning. Därefter skottades och blåstes isen av greenen.

-Mycket tack vare detta experiment kunde greenerna vara spelklara långt före greenerna på andra banor runt om oss, säger Johan.

RM och oljeläckage
Något som Johan har positivt minne av är när klubben 2013 arrangerade RM för damer. Då fick personalen på banan jobba lite extra för att få banan i det toppskick som de kvalificerade spelarna krävde. ”Och det lyckades vi med” säger Johan.

En annan sak som Johan inte glömmer är när han under sina första år skulle lufta 5:ans green. När halva greenen var luftad upptäckte han att olja läkt ut från traktorn. Det blev mycket jobb med att ”torva” om halva greenen. ”Hade jag varit uppmärksam hade det inte blivit dessa följder” kommenterar Johan händelsen.

I en kommentar säger klubbchefen Fredrik Lasses att Leksands Golfbana har blivit bättre och bättre under åren tack vare Johans stora engagemang och noggrannhet. Hans sätt att arbeta har spridit sig till de anställda och frivilliga och det är den kombinationen jag tycker varit Johans styrka. Jag hoppas Johan kommer trivas i sitt nya jobb som vaktmästare och att han får tillbaka intresset för golf, för Johan är även riktigt bra golfspelare.

Tack till frivilliga arbetsinsatser
Som avslutning på intervjun vill Johan rikta ett stort tack för det fina samarbete han haft under åren med styrelsen och bankommittén. Han tackar också sina företrädare Per Göstas och Leif Matsson som givit honom mycket av sina kunskaper och till alla som frivilligt lagt ner många timmar på banan och särskilt tack till Kalle Karlsson, Roger Skyllberg och Tomas Jansson. Johan tackar också spelarna på banan för den hänsyn de visat till banpersonalen vid sitt arbete på banan för att förhöja vår spelglädje med en bana i toppskick.
Johan hälsar samtidigt sin efterträdare Magnus Jansson välkommen och önskar honom lycka till i sitt nya jobb som banchef.

Hemsidan gör sig till tolk för alla klubbens medlemmar och önskar Johan lycka till i sitt nya arbete som vaktmästare på Tegera Arena. Kanske en ny Spol-Jansson?

Text och bild: Bernt Bergkvist