Leksands Golfklubb har inför säsongen gjort klart med ny krögare efter Håkan Eklund på restaurangen. Det är Jessica Thyr som åtagit sig den viktiga uppgiften att under den kommande säsongen driva restaurangen för klubbens medlemmar och gäster med god mat och niohålsfika.

Jessica bor för närvarande i Tierp där hon äger och driver ett gatukök sedan 17 år tillbaka. Den 1 april säljer hon gatuköket och flyttar till Leksand och särbon Jonas Skinnar. (Jonas är kock på Leksands Folkhögskolas restaurang, som är känd för den goda maten)

-Jag ser fram mot att ta över golfrestaurangen, som är en ny miljö för mig, och har blivit mycket väl bemött av personalen på klubben jag haft kontakt med. Jag kommer också att ha Jonas med i köket då han har möjlighet till det, säger Jessica.

Hon kommer att servera husmanskost som dagens lunch och det kommer också att finnas vegetariska rätter samt egna gjorda hamburgare och matiga mackor. Hon kommer att satsa mycket på lokalproducerade råvaror. Det kommer också att finnas en à la carte på menyn. Till att börja med kommer maten att serveras som ”tallriksservering” för att längre in på säsongen övergå till buffé. Ansökan om alkoholtillstånd har inlämnats till kommunen.

-Jag vill göra några mindre förändringar i restaurangen med flera platser i de båda matsalarna samt sänka disken mot köket för att använda den för serveringen av sallader och bröd. Det blir också växter och blommor i fönstren. Jag vill restaurangen mer trivsam helt enkelt och få nöjda gäster. Kanske göra försök med catering och matlådor. Jag hälsar medlemmar och gäster välkomna när jag öppnar, säger Jessica.

På fråga hur det är med golfspelandet svarar Jessica att det närmaste golfen hon kommit är att två bröder spelar golf. Hon ska i alla fall prova att slå några bollar på rangen lovar hon. Kanske intresset väcks

-Vi är mycket nöjda att vi får Jessica som krögare hos oss. Jag upplevde henne som mycket positiv och med bra idéer. Hoppas nu att våra medlemmar och gäster besöker restaurangen när det blir dags för öppning, säger klubbchefen Pola Lundgren

Text Bernt Bergkvist
Bild Pola Lundgren