Måndagen den 27 november 2023 hölls Höstmöte för Leksands GK.

Ordförande Anders Nygårdh summerade säsongen 2023 och blickade framåt inför nästa säsong.

– Det har varit en utmanande säsong på många viss; en isig vinter, varm och torr inledning på säsongen och sedan kom regnet säger Anders Nygårdh, ordförande för Leksands GK.

– Vår personal har gjort ett mycket bra arbete inför denna vinter så att vi ska klara oss bättre kommande säsong, säger Anders. Stort fokus för styrelsen har varit ekonomin. Vi har haft färre greenfee-gäster och färre medlemmar som helt naturligt ger lägre intäkter för klubben.

Spelavgiften höjs med en greenfee

Mötet beslutade om medlemsformer samt medlems- och spelavgifter för 2024 samt antog budget och verksamhetsplan för kommande år.

– Spelavgiften för en fullvärdig medlem höjs med en greenfee. Vi vill skapa möjligheter för juniorer att börja spela golf och behåller därför dessa spelavgifter oförändrade, säger Thomas Antoniusson, styrelseledamot. Vidare skapas en ny spelavgift greenfee-medlemskap.

Här kan du läsa om spelavgifterna för 2024.

Klubbutveckling – vi går 9 hål

– Styrelsen har under det senaste året arbetat med klubbutveckling under ledning av RS-SISU och Svenska Golfförbundet. Det är 9 hål där vi arbetat med bl a vision, verksamhetsidé, värdegrund, mål, organisation för klubben. Arbetet avstannade när säsongen drog igång. Till höstmötet 2024 kommer styrelsen presentera arbetet och med det verksamhetsplan för 2025, säger Marlene Sandberg-Andersson, styrelseledamot.

Uppdaterade stadgar

– Stadgar är grunden för en förening och de innehåller våra gemensamma spelregler. En golfklubbs stadgar ska följa Svenska Golfförbundets mallstadgar för golfklubb samt innehåller de delar som vi som klubb är skyldiga att ha enligt Svenska Golfförbundet och Svenska riksidrottsförbundet, säger Karin Mikkonen, styrelseledamot.

Vidare lämnade ordförande information om att klubben kommer att ha en ny restauratör som kommer driva restaurangen 2024, att styrelsen ser över uppdatering av hemsidan samt att det kommer vara öppet hus i studion och julöppet i shopen 9 december 10-14.
Golfliving var även med vid mötet och Keith Karlsson informerade att ett visningshus kommer ställa upp ett på klubben under vecka 51.

Anders Nygårdh avslutade höstmötet med ett tack till alla närvarande och ideellt aktiva:

– Jag vill även tacka alla er som engagerar och gör ett stort jobb för klubben. Kom ihåg att det är vi som är Leksands Golfklubb. Vi hjälper varandra att sprida värdet av att vara medlem i Leksands Golfklubb.