Ett hundratal personer kom under lördagen den 26 maj till golfklubben på Golfens dag. Detta trots många andra lockande arrangemang i Leksand och kanske ett för fint väder. Besökarna hälsades välkomna vid ankomsten och “registrerades” med namn och adress för att få ett tackbrev senare från golfklubben, men även för statistik till Golfförbundet. Golfens dag är en rikstäckande aktivitet med syfte att intressera barn, ungdomar och vuxna att börja spela golf. Det är andra året som Golfens dag genomförs i landet och så även på Leksands Golfklubb.

Dagen bjöd på många intressanta delar där äventyrsgolfens olika hål lockade barnen, men även vuxna. Både puttinggreenen och rangen hade många besökare och vid vissa tillfällen var samtliga utslagsplatser på rangen upptagna. Maskinparken drog också besökarna intresse och en liten åktur i “den lilla gröna lastbilen”, som ett barn uttryckte sig, uppskattades. Många deltog också i en form av frågesport där deltagarna fick svaren bl. a genom att besöka de olika stationerna. Speakern Lasse Ottosson lotsade besökarna runt till de olika stationerna.

-Jag tycker det här är så roligt och vill också börja spela golf som min tvillingbror Sjön Erik, säger Sjöns Emma Jonsson en av ungdomarna som var där. Mamma Tracy har redan grönt kort och kommer kanske senare ta upp sitt golfspelande igen.

Nytt för i år var en station med försäljning av begagnade golfklubbor, bagar, skor, bollar och andra golftillbehör. Flera av besökarna, men också funktionärer, gjorde fina fynd. Försäljningen av begagnade golftillbehör fortsätter i klubben vid flera andra tillfällen. Är någon intresserad av ev. köp eller lämna något till försäljning kontakta klubbchefen.

– I det stora hela är vi nöjda med dagen och jag tror också att de som kom för att prova på golf  fick ett fint utbyte av dagen, säger projektledaren Marlene Sandberg-Andersson, som också tackar funktionärerna för ett bra jobb.

Nedan ett kollage av bilder från Golfens dag. Ställ pilen i bilden för bildtext och klicka på bilden för att få den större.

Text och foto Bernt Bergkvist.

Puttinggreenen var välbesöktSiri Noreland 4 år provar fairwaysklipparenSjöns Emma Jonsson får instruktion i puttning av Elisabeth Pettersson. Mamma Tracey ser på.