Svenska golfförbundet har tagit fram riktlinjer i samband med att den afrikanska svinpesten som konstaterats hos vildsvin. De baserar sig på Jordbruksverkets generella råd till allmänheten och specifika riktlinjer för golfen. Ni kan läsa riktlinjerna här.

Sammanfattningsvis

• Golfspel är tillåtet i den smittade zonen på etablerade tävlingsbanor. Det är inte tillåtet att lämna själva golfbanan. Slår du en boll utanför banans gräns (skogen eller out of bounds som klubben definierat som spelförbundszon) får du inte hämta den eller slå på den. Läs klubbens lokala regler.
  • Tvätta av skor, kläder och utrustning som har använts på golfbanan med vatten och borste så de blir rena från all synlig smuts. De ska vara så rena att man kan använda dem inomhus. Var extra noga med sulor på peggade skor och med hjul på vagnar. Detta är bra att göra oavsett då annat kan spridas mellan golfbanorna, så som svamp.