Ordförande har ordet

Så här i mitten av säsongen går det inte att komma ifrån att det finns en stor besvikelse på vädrets makter under maj och juni. Stora regnmängder, och för årstiden låga temperaturer har hållit antalet spelade rundor lägre jämfört med förra året. Regnet har dessutom gjort att vi behövt stänga banan vid tre tillfällen under perioden.

Ändå kan vi konstatera under damernas riksseriespel att banan är i perfekt skick och har fått mycket beröm från våra gäster och medlemmar. Vår greenkeeper Leif och hans personal har gjort ett verkligt bra arbete för att få banan i skick som en av de bästa i Dalarna.

Detta bekräftades också under tävlingen Golf runt Siljan som kraftigt ökade antalet tävlande och som på alla banorna närmade sig årets maxantal. Det blir en angenäm uppgift att inför nästa år planera för en fortsatt ökning av antalet deltagare.

Våra nya maskiner, greenklippare, fairwayklippare och ruffklippare är nu också på plats och i fullt arbete. Nya maskiner bidrar också till att standarden på banan höjs.
Det finns behov av fler frivilliga medlemmar som vill vara med och köra ruffklippare. Anmälan görs till Leif Mattsson som utbildar och ger ett schema.

Ekonomin släpar fram till nu jämfört med förra året, främst på greenfeesidan. Ganska naturligt med tanke på vädret så här långt. En bra fortsättning på säsongen kan dock rätta upp situationen tillsammans med att vi har fullbelagt i Per Jönssons nybörjarkurser. Till detta kommer flera stora sponsorevenemang under juli och augusti.

Restaurangen har trots vädret varit välbesökt. Håkan med personal har gett vår restaurang ett gott rykte för sitt fina utbud till gästerna.

Arbetet med målning av klubbhus och därtill hörande reparationer samt grusning av klubbhusområdet har gett hela området en synbar uppgradering. Därtill färdigställandet av den nya ingången till restaurangen som skapat ett bättre helhetsintryck.

Klubbens förutsättningar att erbjuda medlemmar och gäster en bra och trevlig golfupplevelse är mycket goda i en helhetsbedömning.

Får vi nu en positiv vädermässig fortsättning och avslutning på säsongen finns goda möjligheter att även denna säsong blir framgång för klubben och dess medlemmar

Lars-Erik Klason

Ordförande Leksands Golfklubb

Damernas seriespel i Leksand
Leksand stod som värd när Damernas seriespel div. 1 Norra spelades under fyra dagar i Leksand. Läs mer på hemsidan  och resultatlista finns på www.golf.se.

Damverksamhet
Damernas Måndagsgolf är i full gång på en väldigt fin bana, och ofta har det varit vackert väder när damerna har spelat på måndagarna. Putt-KM mästare 2015 blev Liv Hedberg, Fält Gärdas vanns av Marie Wohlin och Flaggtävlingen vann Kicki Glaad.

Inför finalrundan av Hulda Cup leder Leksand med 1,5 poäng så även i år blir det en spännande final den 6 september. Leksand vann förra året och har möjlighet att ta hem segern även i år.

Måndagsgolfen spelas t o m 24 augusti så har du som är dam och över 18 år inte varit med någon gång ännu så har du fortfarande möjlighet att delta. Se spelschema på hemsidan.

Genomförda tävlingar
Grannsämjan
Under helgen 13-14 juni spelades Grannsämjan, en 2-dagars tävling med deltagare från Dalsjö GK och Leksands GK. Det var andra året som tävlingen genomfördes och totalt 34 spelare kom till start. Dalsjö vann damklassen genom Eva Geschwindt, tvåa var Monica Englund, Leksand. Segrade i herrklassen gjorde Erik Robinsson från Leksand och tvåa var Magnus Thurin Dalsjö. Förutom singelklasserna spelades även en lagtävling där de tio bästa nettoresultaten från varje klubb summerades. Även i år segrade Leksand som var 25 slag bättre än Dalsjö och tog därmed sin andra inteckning i vandringspriset

Clas Ohlson Golfweekend
Under veckoslutet 24 – 26 juli genomfördes en av årets största tävlingar då Clas Ohlson Golfweekend spelades, se separat artikel på hemsidan.

Kommande tävlingar
Dags för KM
Den 1 augusti spelas KM två generationer och helgen efter, den 8-9 augusti genomförs KM singel. Anmälan görs via golf.se

Dalagolfen D50/55+ spelas i Leksand
Den tredje deltävlingen i Dalagolfen D50/H55+ spelas i Leksand onsdagen den 5 augusti. Se inbjudan på leksandsgkhd55.se ”Inbjudningar”. Anmälan på golf.se. Tävlingen är öppen för alla Damer 50 och äldre samt Herrar 55 och äldre. Välkomna att delta och ta Leksand till finalen.

ICA Supermarket och DT-Golfen Nästa stora tävlingshelg på Leksands GK är lördagen den 15 augusti då ICA Supermarket spelas, spelformen är Irish Greensome och på söndagen den 16 augusti spelas DT-Golfen. Anmälan görs på golf.se. Mer information kommer på hemsidan.

Spela golf med HD55+
Torsdag den 30 juli börjar HD55+ igen efter sommaruppehållet. Damerna lottar 07.45 och Herrarna 08.00. Kom i god tid. Anmälan görs till shopen före 15.00 dagen före speldagen. Vi spelar måndagar och torsdagar. Se spelprogrammet och annan information på leksandsgkhd55.se. Välkommen!

Nyheter från shopen
För att ta del av shopens veckoerbjudanden och kampanjer, se klubbens hemsida ”Pro/Shop” eller golfstore.eu/leksand
Titta in till Per och Petra i shopen där hittar du allt du behöver för ditt golfande.

Redaktionskommittén söker medarbetare Vi söker en eller flera, som kan tänka sig att skriva och göra mindre reportage om verksamheten inom klubben för hemsidan. Vi vill spegla hela klubbens verksamhet, som är omfattande och intressant för övriga klubbmedlemmar. Hör av dig till Marlene 070-642 99 12 eller Bernt 070-666 71 90.

Ha en fortsatt bra sommar önskar redaktionskommitten!