Trots mulet väder och ingen sommarvärme var det närmare 170 personer, både barn, unga och vuxna, som kom till Leksands golfklubb på Golfens dag. Speakern Lasse Ottosson hälsade på ett trevligt sätt besökarna välkomna och berättade vilka aktiviteter som fanns på området mellan klubbhuset och rangen.

För barnen fanns en bana med olika “hål” som de fick ta sig igenom med hjälp av funktionärer och intresserade föräldrar, som hjälpt dem. Ett “tee” varifrån man skulle slå bollen i två mindre vattenbassänger lockade också barnen, men även flera ungdomar och vuxna. I samband med aktiviteten fanns också funktionärer som informerade föräldrarna och klubbens verksamhet för knattar och ungdomar. Både Dam- och HD55+kommittén hade monter med information till besökarna om respektives aktiviteter.

Många tog också tillfället att prova på att slå bollar på rangen samt att putta. Till sin hjälp hade de hela tiden erfarna golfare som instruerade i konsten att hålla i klubban och att få till ett bra slag och en fin putt.
-Det här var både intressant och roligt och det var första gången vi gjorde det här, säger Ann-Christin och Janne Danielsson, som båda slog några hinkar och puttade.

Greenkeeprarna Johan Robinsson och Jesper Korning hade ställt upp hela maskinparken av greenklippare, fairwaysklippare, ruffklippare mm. Många var intresserade av maskinerna både barn och vuxna. Johan och Jesper hade hela tiden folk som ville veta mer om maskinerna. En tipspromenad med tolv kluriga frågor för barn och vuxna lockade till en promenad runt Fält Gärdas och klubbhuset.

Den aktivitet som lockade mest var puttningsmatchen mellan hockeyveteranerna Ulf Mårtensson och Mats Åhlberg, som mötte hockeytränaren Jens Nilsen och A-lagspelaren Isak Skedung. Efter en jämn inledning tog det yngre laget ett grepp över matchen och trots att Mats satte en fin putt gick segern till Nilsen/Skedung med 4-1.

Både shopen och restaurangen hade fina erbjudande under dagen. Restaurangens erbjudande ät två betala för en lockade så många till en god lunch att maten tog slut. SVT Dalarna gjorde ett reportage om Golfens dag i Leksand och intervjuade projektledaren Marlene Sandberg-Andersson.

Ansvarig för Golfens dag Marlene Sandberg-Andersson sammanfattade dagen som lyckad och var glad att så många tagit sig ut till golfbanan.
-Det blev också några nya medlemmar både barn och vuxna, säger Marlene och tackar de 20-tal funktionärer som ställt upp och gjorde Golfens dag möjlig att genomföra.

Text och foto Bernt Bergkvist
Klicka på bilden för att få den större
Bildtext i bilden