Under natten till tisdagen den 10 januari gjordes inbrott på golfklubben med stöld av ett kassaskåp. Direktlarmet kom till SOS strax efter 02.35 och 02.37 larmades Per Jönsson, som i sin tur larmade polisen. Per och Petra åkte omedelbart ut mot golfklubben och inväntade polisen, som kom mycket snabbt. Gemensamt åkt de ut till klubben i hopp om att överraska tjuvarna och gripa dem på bar gärning.

– Vi kom nog bara någon minut för sent och tjuvarna hann komma undan. Eventuellt var det bilen tjuvarna åkte i som vi såg när vi väntade på polisen, säger Per.

De kunde konstatera att dörren till kansliet var uppbruten och låskolven avsågad. Det tunga kassaskåpet i kansliet, minst 100 kilo, var borta. I gruset utanför syntes både bilspår och märken efter kassaskåpet. Det måste ha krävts  minst två-fyra personer för att flytta kassaskåpet, tror Per. Kassaskåpet innehöll inga kontanter eller värdesaker utan pärmar med bl.a originalhandlingar för klubbens administration.

Tjuvarna har också tagit sig upp på balkongen till konferensrummet i klubbhuset och där krossat två rutor med glassplitter spritt över golvet. Även startkuren har haft påhälsning där dörren brutits upp och troligen har lådor, portföljer och ett tomt kassaskrin undersökts. Inget i konferensrummet eller startkuren har ännu konstaterats vara stulet. Inbrottet är polisanmält

– Jag kan inte fatta vad tjuvarna var ute efter. De borde ha begripit att det inte skulle finnas några kontanter eller annat värde i kassaskåpet. Vi såg även fotspår i snön utanför bagboden, men där har dom inte varit inne, säger Per.

Inbrott tidigare
Så sent som i slutet av oktober har det varit inbrott i kansliet, men inget blev då stulet. Det kan vara troligt att det är samma tjuvar, som då inte kunde få med sig kassaskåpet utan återkom med bättre utrustning. Under loppet av sju månader har inte mindre än fyra inbrott skett på golfklubben. Det medför mycket arbete och stora kostnader för klubben.

Bildtext i bilderna. Klicka på bilden för att få den större.

Text och bild: Bernt Bergkvist