I värmande vårsol hade HD55+ sitt traditionsenliga upptaktsmöte i klubbhuset. 54 damer och herrar hade hörsammat inbjudan och fyllde lokalen i klubbhuset. Kommitténs ordförande Bengt Lasses hälsade alla välkomna och klubbens ordförande Lars-Erik Klason och headgreenkeeper Leif Mattsson att informera lite om klubben och banan.

Kommittéerna tar större ansvar

Lars-Erik gjorde en tillbakablick på fjolåret och konstaterade att mycket hänt i klubben vad beträffande klubbhuset och området runt omkring och maskinparken. Han berörde också ekonomin där utfallet inte nådde fram till det budgeterade. Trots en bana i toppklass minskade greenfeeintäkterna, till stor del beroende på det dåliga vädret.
Inför kommande säsong har budgeten “stramats till” genom bl. a minskning av personal på banan. Genom frivilligt arbete på banan kommer klubben även i fortsättningen ha en omvittnad bana i toppklass.  Lars-Erik ser dock positivt på den kommande säsongen genom att kommittéerna tar ett större ansvar för att stimulera fler att spela, få nya medlemmar till klubben och då barn och ungdomar samt flera damer.

Aktuellt på banan
Leif lovade, trots personalminskningen, att de som håller sig på fairways kommer att ha en bana i toppklass som i fjol. Det blir mindre skötsel i ytterområdena av banan. Leif efterlyste ytterligare en ruffklippare och fick på stående fot glädjande napp av en  deltagarna på mötet. Det kommer att bli tre städkvällar under kommande veckor. Mer om det kommer via mailen. Leif informerade också om att det under hela denna vecka (18) är bilförbud p.g.a. att banan är mycket blöt på flera avsnitt. Leif avslutade sin information med att hälsa alla välkomna ut på hans och sina arbetskamraters arbetsplats, vilket också kan underförstås med att vi spelare ska visa hänsyn till dem som arbetar på banan.

Digert spelprogram
Bengt gick igenom spelprogrammet för 2016, som innehåller vardagsspelet på måndagar och torsdagar, interna tävlingar, tävlingar mot andra klubbar, Dalagolfen 50+, Fjälltouren, Höstresan till Idre och golfutflykten till Snöå GK. Han informerade också om kommande utbildning i GIT för att kunna lotta och genomföra tävlingar inom HD55+. Bengt hälsade fler medlemmar välkomna till gruppen HD55+.
Upptaktsmötet avslutades med en välsmakande macka, kaffe och kaka. I det soliga och varma vädret var det ett tiotal, som snörde på sig golfskorna och gick en skön och avkopplande golfrunda.

Text och foto Bernt Bergkvist