Nu lyfter vi golfen genom att skaffa oss rättvisande handicap.

Golfens handicapsystem är unikt inom idrotten och gör det möjligt för golfspelare av varierande skicklighet att tävla mot varandra samtidigt som spelaren har möjlighet att se sin utveckling över tid. Tillsammans har vi alla ett gemensamt ansvar för att handicapsystemet fungerar genom att vi registrerar våra ronder i GIT. Alla som har hcp 4,6 eller högre får justera sitt handicap efter alla sällskapsronder.

Handicapkommitténs enkla råd inför årets säsong:

• Sträva efter att alltid göra ditt bästa
  • Registrera så många ronder som möjligt i GIT, bra som dåliga, 9 eller 18 hål.

Om du följer dessa enkla råd har du ett rättvisande handicap när du ställer in klubborna för vinterförvaring i höst.

Vad är Tävlingshandicap?

Registrerar du minst fyra ronder erhåller du dessutom ett godkänt Tävlingshandicap för innevarande och kommande säsong. Fler och fler golfklubbar kräver att du har ett Tävlingshandicap för att få delta i exempelvis par tävlingar.

Årlig handicaprevison

En gång per år ska klubbens handicapkommitté göra en handicaprevision för samtliga medlemmar. Desto fler ronder du registrerat desto bättre underlag får kommittén för sin bedömning.

Trevlig golfsommar

Handicapkommittén