Snart är greenerna isfria, konstaterar Leif

Nu närmar sig golfsäsongen med stormsteg och full aktivitet råder ute på klubben. Per och Petra har börjat packa upp klubbor och andra golfvaror. I maskinhallen pågår arbetet med att ställa i ordning green- och fairwayklipparna och ute på banan har greenerna röjts från snö.

De flesta greenerna har lite is kvar och det finns mindre svampangrepp på flera av greenerna, men det är inte något som oroar greenkeeper Leif Matsson det brukar se ut så på våren, säger han. Fiberdukar kommer att läggas på greenerna under den närmaste tiden och så fort som de har blivit isfria. På fairways ligger ett tunt snötäcke med isbeläggning på flera av hålen och särskilt de som ligger i skuggiga områden.

– Generellt ser det bra ut på både greenerna och fairways, men inte lika gynnsamt som i fjol då vi hade en rekordtidig öppning av banan, säger Leif.

Frivilligt arbete Det frivilliga arbetet med hålvärdar och ruffklippare fungerade mycket bra i fjol och det kommer också att fortsätta under kommande säsong. Hålvärdarna är mycket viktiga och det behövs ytterligare tre till.

Även ruffklipparna behöver förstärkning. I fjol var det 12 medlemmar som ställde upp och klippte. Det var för få och blev många timmar per man. Inför säsongen vill Leif öka antalet och hoppas få ca 20 ruffklippare. Vill och kan du ställa upp så ring till Leif på 070-510 47 50 så snart som möjligt, så han kan börja planeringen.

Städdag 25 april Det blir städdag i år också lördagen den 25 april mellan kl. 09.00 – 14.00. Det kommer att finnas arbetsuppgifter för alla, unga och äldre damer och herrar. Mer information kommer på hemsidan

Däckhotell Lagom till byte av vinterhjul till sommarhjul presenterar klubben lång framskridna planer på ett däckhotell i maskinverkstaden. Här kommer medlemmarna att få möjlighet till hjulbyte, tvättning och förvaring av vinter- respektive sommarhjulen. ”Redan nu till vårens hjulbyte kan klubben erbjuda sina medlemmar denna förnäma service”, säger Leif.

Priset blir 500 kronor för A-medlem och 700 kronor för annat medlemskap i klubben. I det ingår hjulbyte på våren, tvätt och förvaring och även på hösten när det är dags att lägga på vinterhjulen igen och förvara sommarhjulen. Även bara hjulbyte utan förvaring går bra och priset blir då 200 kronor resp. 300 kronor. Inkomsterna kommer att gå direkt till klubbkassan. För tidsbeställning och ytterligare information ring Leif på telefon 070-510 47 50.

Text och foto: Bernt Bergkvist