Bildtext: Klubbarnas ordförande i Golf runt Siljan. Från vänster:
Gunnar Berglind Tällbergsbyarnas GK, Lars Axelsson Mora GK, Lars-Erik Klason Leksands GK,
Torsten Kjellgren Sollerö GK och Benny Nyström Rättviks GK.

En historiskt överenskommelse har inletts mellan golfklubbarna runt Siljan, Leksands GK, Tällbergsbyarnas GK, Rättviks GK, Mora GK och Sollerö GK, om samarbete under namnet Golf runt Siljan.

Syftet är dels att få fler golfspelare att enkelt kunna spela golf på fem fina golfbanor inom ett nära område, men också med möjligheter till en stor bredda av olika aktiviteter och boende  runt Siljan. Klubbarna erbjuder rabatt på greenfee på mellan 10 och 40 procent beroende om man vill spela två, tre, fyra eller fem banor. Erbjudandet gäller hela säsongen 2017.

Samarbetet innebär också att fullvärdiga medlemmar i de fem klubbarna erbjuds möjlighet spela varandras banor varje dag efter kl. 13.00 för 100 kronor per runda. Juniorer spelar för 20 kronor per runda.

– I ett vidare perspektiv har vi även inlett ett samarbete för att främja våra juniorverksamheter med bl. a gemensamma läger, säger Benny Nyström, ordförande i Rättviks GK.

Vidare anordnar klubbarna i samverka även partävlingen Golf Runt Siljan Tour för fjärde året i följd. Tävlingen börjar i Leksand den tredje juli och avslutas med final i Mora den sjunde juli.

Klubbarna har också lanserat en gemensam hemsida med information om samtliga banor, boendealternativ, tävlingskalender, och tips på vad man kan hitta på runt Siljan, om man inte spelar golf en dag. Hemsidans adress är www.golfruntsiljan.com och uppdateras fortlöpande.

Text och bild Bernt Bergkvist