Byalagskampen i golf är en lagtävling mellan byarna i Leksands kommun. I år spelas den för femte året i rad. Grundaren, Bertil Hedlund från Rönnäs i Leksand startade detta arrangemang för att skapa gemenskap och trivsel på Leksands GK.

Solen värmer, golfutrustningen plockas fram, damer och herrar börjar synas ute på golfbanorna. Nu är det dags att starta planeringen för 2016 års Byalagskamp på Leksands GK.

I år är det 5 års jubileum för tävlingen ”Kampen mellan byarna” och varje by har till uppgift att arrangera sin egen uttagningstävling och utse sina representanter till finalen som spelas i sept/okt. Lima by är arrangörer för Byalagskampen detta år i och med att de segrade i  fjolårets kamp.

Bertil Hedlund från Rönnäs by i Leksand är grundaren till Byalagskampen. Bertil berättar att han i april 2012 fick så positiv respons på sin idé att han redan i maj samma år sammankallade representanter från 14 olika byar till ett första möte. Detta resulterade i att lagledarna för varje by anordnade sina deltävlingar för att utse sina fyra representanter till sluttävlingen. Den första Byalagskampen spelades på Leksands GK den 23 september 2012. Elva lag deltog denna gång och Byalagskampens första segrare blev Siljansnäs med Jan-Ove Bergström, Bengt Lassas, Claes Borg och Olle Högvall. En seger som gav ära och berömmelse samt en vandringspokal som också innebar att segrande by får ansvaret att kommande år vara tävlingsledare för detta trevliga arrangemang.

Vi vill alla ha god service på våra klubbar, i restaurang och golfshop. Alla kan vi bidra till att utbudet håller hög klass genom att nyttja den service som erbjuds. Syftet som Bertil Hedlund hade med Byalagskampen var just detta att flödet på besökare och nyttjandet av servicen  skulle öka på klubben. Så nu är det dags för er alla där ute i byarna att starta planeringen för ert byamästerskap och bidra till en levande golfklubb i Leksand.

Text Bitte Lång Lundgren
Foto Bernt Bergkvist