Inför närmare 30 medlemmar inledde ordföranden Lars-Erik Klason årsmötet 2015 med en kortfattad information om läget i klubben. Han konstaterade att även 2014 är budgeten i balans för andra året i rad och med ett litet överskott. Vid årsskiftet hade klubben 760 medlemmar och Lars-Erik hoppas på en ökning under 2015. Han betonar vikten av att medlems- och spelavgifter inbetalas i tid.

Banan har varit i toppklass och det ser även i år ut att bli ett bra år. Klubben har investerat i en ny fairwaysklippare, en ny greenklippare, en ny ruffklippare och två nya eldrivna golfbilar.

– Vi är nu ikapp med investeringsplanen som klubben antog för tre år sedan och de stora investeringarna på maskinparken är nu gjorda för de närmaste fem till tio åren, säger Lars-Erik.

Det pågår också förhandlingar med närliggande klubbar om försäljning av tjänster i likhet med föregående år samt om greenfeeavgifter. Inom kort kommer detta att redovisas på hemsidan. Det är redan nu klart att A-medlem har en (1) gratis greenfee vid spel på Rättviks GK.

I fjol började medlemsjobbet på banan och det utföll mycket bra. Styrelsen hoppas på, och förutsätter att det blir minst lika bra i år. Greenkeeper Leif Matsson fyllde i att det behövs minst 20 ruffklippare och två hålvärdar och vill att de som kan och vill snarast anmäler sig till honom.

Årsmötesförhandlingarna Tidigare ordföranden Bengt Petters valdes att leda årsmötet. Kassören Mats Nygårds gick igenom resultat- och balansräkningen för 2014 och budgeten för 2015. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för 2014 på inrådan av revisorerna. Årsredovisning med resultat- och balansräkning finns på kansliet för den som önskar djupare redovisning.

Lars-Erik Klason fick fortsatt förtroende som klubbens ordförande under ett år. Ledamoten Johan Åhlberg avgick ur styrelsen och ersattes av suppleanten Christer Pettersson. Bengt Lasses nyvaldes som suppleant. Bengt är också ordförande i kommittén för HD55+.

Styrelsen är nu sammansatt av Lars-Erik Klason, ordförande, ledamöterna Ulrika Hedlund sekreterare, Mats Nygårds kassör, Marlene Sandberg Andersson, Ulf Johansson, Roland Lång och Christer Pettersson. Suppleanter Peter Klingvall och Bengt Lasses. Adjungerad Per Jönsson.

Test och foto: Bernt Bergkvist