Söndagen den 12 oktober satte vi punkt för vår säsong 2014 med en tävling för alla funktionärer som på olika sätt medverkat till att göra golfsäsongen på Leksands Golfklubb till den succé som det utan tvivel varit.

I ett vackert höstväder, utan regn, deltog 24 medlemmar i tävlingen och samlades sedan till gemensam lunch på restaurangen med tillhörande prisutdelning. Detta evenemang utgör också startskottet för en sammanfattning av årets golfsäsong samt några tankar inför nästa års golfspelande på vår bana.

Hög kvalitet på banan
Efter den rekordtidiga öppningen, i slutet av mars med sommargreener, har våren, sommaren och hösten bjudit på strålande väderförutsättningar för spel på vår bana.
Banans höga kvalitet under hela perioden har också lockat till mycket golfspel, såväl av medlemmar som greenfeegäster.

Betyget på banan har varit högt såväl från medlemmar som gäster. Många har uttryckt att vår bana har hållit toppklass, inte bara i jämförelse med banor i vårt eget distrikt utan även från många besökande i en nationell jämförelse.

Ideellt arbete viktigt för klubben
Vår egen personal med biträde av lönebidraganställda från kommunen, samt våra säsongsmedarbetare från Dala Händer, (Västanviks Folkhögskola) har gjort ett utomordentligt jobb för att ge banan denna höga kvalitét. Detta hade dock inte klarats om inte allt det arbete som medlemmar lagt ner på frivilliga insatser under sommaren.

Bidraget från våra hälvärdar, den grupp på ett tiotal medlemmar som med den äran skött ruffklippningen, samt de medlemmar som kommit till våra arbetskvällar har varit nödvändiga insatser för kvalitén på vår bana. För Era insatser ett stort tack från klubben.

Rekordstor tävlingsverksamhet
Tävlingsverksamheten har varit rekordartat stor. 1400 starter under sommaren på av klubben anordnade tävlingar. En klar ökning som kanske indikerar ett stigande intresse för tävlingsgolfen.

Shopens Midsommargolf, Golf runt Siljan, Sponsortävlingarna Clas Olsson, ICA och Dala Mittmedia har varit välfyllda och uppskattade, inte minst för det gedigna arbete som utförts av tävlingsledning och övriga funktionärer.
Ett stort tack till Er för Ert arbete som ytterligare stärkt Leksands Golfklubbs varumärke.

Utöver detta har Damkommittén och HD 55+ haft en omfattande tävlingsverksamhet med sina veckotävlingar och även genomfört utbyten med andra klubbar, vilket har uppskattats av medlemmarna och bidragit till att stärka golfintresset.

Omfattande utbildningsverksamhet
Vår Pro Per Jönsson har haft en omfattande utbildningsverksamhet med välfyllda kurser och ett stort antal individuella lektioner. Detta har också gett som resultat en ström av nya medlemmar.

Aven knatte- och ungdomsgrupperna har haft en god anslutning under hela sommaren och bidragit till att höja och utveckla golfintresset i de yngre åldrarna.

Service till gäster och medlemmar
Mottagandet av gäster och medlemmar på vårt kansli med bokningar etc har också renderat i många positiva kommentarer till Petra och medarbetare. Ett stort tack för detta.

Sist men inte minst har vi Genom Håkan Eklund, vår krögare, haft en mycket uppskattad restaurang under året. Ett stort tack till Håkan för hans insatser. Glädjande är att vi slutit avtal med Håkan om att han fortsätter även nästa säsong.

Sammanfattningsvis : En mycket bra säsong för Leksands Golfklubb.

Budgetarbetet för 2015 har börjat
Inför nästa år pågår nu budgetarbete baserat på bl.a. utfallet av årets resultat. Det återstår ju några månader på 2014, men prognosen pekar mot att även detta år kan ge ett balanserat ekonomiskt utfall.

Greenfeeintäkter och sponsorintäkter har gått bättre än budgeterat medan medlemsintäkterna inte riktigt nått upp till budget. Detta är parametrar som finns med inför budgetprocessen. Till detta kommer behovet av att förnya delar av maskinparken där förhandlingar pågår i skrivande stund.

Dock står helt klart att en förutsättning för att nästa år skall ha samma kvalité som årets.h är att vi kan utveckla och öka omfattningen av frivilligt arbete såväl på banan som vad gäller tävlingsfunktionärer. Vidare måste arbetet inriktas på att öka medlemsantalet, och öka antalet spelade rundor.

Till detta kan vi alla hjälpa till som ambassadörer för golfsporten i allmänhet och spelet på och medlemskapet i Leksands Golfklubb i synnerhet.

Golfspelet positivt för hälsa och välbefinnande
Ett arbete för att, utöver värdet av golfspelet i sig, även sprida vad golfen betyder för spelarens hälsa och välbefinnande, är budskap som varje golfspelare av egen erfarenhet kan vittna om.

Det finns dessutom studier som visar att:
Golfspelare motionerar optimalt
Golfspelare blir äldre och friskare.
Golfspelare har en positiv livsstil.
Att personligen och av egen erfarenhet sprida detta till vår omgivning kan vara början på nya golfkarriärer.

Välkomna till Höstmötet 12 november!!

Lars-Erik Klason

Ordförande Leksands Golfklubb