Utbildning i Hjärt- lungräddning samt Hjärtstartaren har genomförts på Leksands golfklubb med 13 deltagare, elva från gruppen 55+ samt Petra Jönsson och Johan Robbinsson. Engagerad och kunnig ledare för den ca tre timmar långa utbildningen var leg. sjuksköterska Ulla Thirus.

Första delen av utbildningen koncentrerades på Hjärt- lungräddning, som inleddes med intressant fakta om hjärtat och dess funktion samt åtgärder om en person inte andas. Därefter fick deltagarna öva praktiskt på en docka med att göra 30 kompressioner (tryck på mitten av bröstkorgen) och två inblåsningar, ”30-2 Mitt på”.

Under den andra delen av utbildningen kompletterades hjärt- lungräddning med hjärtstartaren. Deltagarna fick lära sig starta och hantera den självinstruerande hjärtstartaren med början att sätta fast elektroderna på rätt sätt och ställe på bröstkorgen. Hjärtstartaren instruerade i detalj de olika momenten och när kompressionerna och inblåsningarna skall fortsätta.
-Det här var en mycket viktig utbildning, som kan vara avgörande för att rädda ett liv, säger en av deltagarna.

Leksands golfklubb har inköpt en Hjärtstartare, som finns i restaurangen och på väggen vid trappan till övre våningen i klubbhuset. Den är självinstruerande och kan användas även av den som inte gått någon utbildning. Ytterligare en kurs är inplanerad under hösten för HD55+.

Text och foto: Bernt Bergkvist