Finalen i Dalagolfen 55+ spelades under onsdagen den 24 september på Dalsjö GK med totalt 102 deltagare. De 30 bästa från A-klassen och de 30 bästa från B-klassen från de båda grupperna Nord och Syd hade kvalificerat sig till finalspelet. En kylslagen morgon övergick till en solig och skön golfdag och Dalsjö GK bjöd på en golfbana i mycket bra kondition, som också gav fina resultat.

Årets Dalagolfare 55+ 2014 i A-klassen blev Leksands GK:s Bengt Hanses. I tre av de fem gruppspelsmatcherna som räknas hade han placeringssiffrorna 3:a, 7:a, 7:a och 4:a i finalen. Kjell Lundqvist och Evert Fyhr kom på 18:e resp. 19: plats.

– Jag blev riktigt överraskad när de ropade upp mig som totalsegrare. Jag kunde inte vänta mig det, möjligtvis tvåa eller tre, säger en glad Bengt Hanses

I B-klassen kom Tommy Westin på en hedrande 3:e plats med placeringssiffrorna 1:a, 7:a, 7:a och i finalen 23:a. Uno Pellas kom på 6:e plats och Åke Pettersson på en 8:e plats.

I klubbtävlingen kom Leksand på en tredjeplats efter Rättvik på första och Gagnef på andra plats. Fullständiga resultat finns på dalagolf.se under menyn Seniorer.

En allmän uppfattning från deltagarna och arrangörerna av gruppspelen i Syd och Nord är att upplägget och resultatredovisningen har fungerat mycket bra. Leksands GK HD55+ framfört ett stort tack till arrangörerna och övriga ansvariga för Dalagolfen 55+.

Text: Bernt Bergkvist
Foto: Kerstin Lasses