För tionde året i rad reste i år 30 spelare från HD55+ till Idre för spel under två dagar på den natursköna banan. Fairways och greener når inte toppklass på vissa hål och kan inte jämföras med vår bana. Första dagen spelades poängbogey och andra dagen slaggolf. Boendet är på Pernilla Wiberg Hotel med fin utsikt över berg och dalar.
Har man tur, så kan man träffa på en eller flera renar på några av hålen, vilket har hänt några gånger under åren.

Det hela började för tio år på initiativ av Clifford Persson och Uno Pellas, som samlade ihop drygt 30 intresserade som åkte tillsamman i Siljansnäs roddarklubbs buss med regelfrågor på vägen upp. Under två år var boendet på Idregården nere i samhället och därefter på det nybyggda PW Hotel med fina rum och tillgång till bastu och relax, mm samt bra restaurang med god mat och bra service. Sedan ett par år tillbaka sker transporten numera med egna bilar.

Planeringen börjar redan på vårkanten med tidsbokning på banan under de två dagarna, luncher och niohålsfika på golfrestaurangen samt bokning av golfpaket på PW Hotel. När sedan inbjudan till Höstresan till Idre ”släpps” tar det inte många dagar förrän det begränsade antalet platser är bokade. Intresset för resan är mycket stort och har så varit under alla åren som den pågått.

Resultat från årets tävlingar finns på HD55s blogg som man når via hemsidan, Medlem, Kommittéer och HD55+.

Text: Bernt Bergkvist.