Under två veckoslut i juli och augusti genomfördes de största tävlingar, tillsammans med Shopens Midsommargolf, under säsongen på Leksands GK. Från fredagen den 18 till söndagen 20 juli spelades Clas Ohlson golfweekend, lördagen den 16 augusti ICA Supermarket Mårtas partävling och söndagen den 17 augusti Dala Mittmedia partävling. Deltagarantalet uppgick till sammanlagt 600 under de fem speldagarna.

Bakgrunden till att klubben genomför två golfweekends var att samtliga skyltplatser var utsålda och marknadskommittén ville utöka försäljningen för att stärka klubbens ekonomi. Kontakter togs med Clas Ohlsons och ICA Supermarket Mårtas, vilka var intresserade att stå som arrangörer av var sin golfweekend. De hittills genomförda tävlingarna har varit bra PR för såväl arrangörerna som Leksands golfklubb.

Clas Ohlson golfweekend
Tävlingen under fredagen var en singeltävling där 67 spelare deltog. Tidigare år var den öppen endast för sponsorer och Clas Ohlsons leverantörer. Från och med i år blev den öppen även för klubbens medlemmar och gäster.

Efter tävlingen på fredagen serverade restaurangen grillbuffé och trubaduren Lasse Ottosson engagerades som dragplåster. Det blev en trivsam avslutning på dagen för inbjudna och övriga deltagare.

Under lördagen spelades Irish greensome med 67 lag och under söndagen tvåmannascramble med 74 lag. Resultatlistorna finns på golf.se. Sammanlagt deltog 349 spelare i golfweekenden.

Per Jönsson betonar att samarbetet med Clas Ohlson har varit mycket bra och framgångsrikt under åren och intresset också stort att utöka antalet tävlingsdagar till tre. Jenny Zimmerman, cordinator på Marknadsavdelningen, har tillsammans med Per varit den drivande kraften.

Intresset för Clas Ohlson golfweekend är stort och det vittnar bl. a det stora antalet deltagande sponsorer och företag som BMW, Mercedes, Electrolux, Bridgestone, Cobra, Dalhalla m fl., som hade utställningar och aktiviteter under hela veckoslutet.

ICA Supermarket Mårtas partävling
2013 startade en ny golfweekend med två dagars partävlingar där ICA Supermarket Mårtas var arrangörer. Spelformerna var då Irish greensome på lördagen och 2-manna scramble på söndagen. I år behöll ICA arrangörskapet under lördagen och satsade på att göra det större. Spelformen var Irish greensome med 104 startande i 52 lag. Resultatlista finns på golf.se.

Dala Mittmedia partävling
Då arrangörsplatsen för söndagens tävling blev ledig tog Per kontakt med Örjan Solén och Peter Holmbom på Dala Mittmedia, vilka var positiva till att ställa upp som sponsor och arrangör till tävlingen. Dala Mittmedia är sedan länge skyltsponsor på Leksands GK. Tävlingsformen för dagens tävling var tvåmannascramble med 74 lag och 148 spelare. Resultatlista finns på golf.se.

Frivilligt arbete avgörande
Att genomföra två så stora tävlingsweekends med så många som 600 deltagare, funktionärer, kringarrangemang, sponsorer och samarbetspartners är ett stort arbete. Förberedelserna för Per började före jul och redan på årsmötet som HD55+ hade i oktober togs frågan om funktionärer upp och resulterade i att ett 20-tal funktionärer ställde upp.

Per anser att det vid varje tävlingstillfälle behövs en starter, som också kan vara
GITansvarig, samt två i startkuren som tar betalt och prickar av deltagarna. Två i resultatkuren, som skriver ribborna och senare resultaten.

– Det blir långa dagar för funktionärerna i startkuren och vid resultattavlan och det är lämpligt att det finns två till och att det delas upp i två pass, anser Per.

Tävlingskommittén svarar själva för tävlingen på fredagen. Själv är Per med hela dagen och fungerar som ”spindeln i nätet” med all kringservice som behövs.

Utrymme för fler lag och tävlande
Per anser att det finns utrymme att öka antalet lag med ca tio per tävlingsdag och målet för singeltävlingen är att komma upp i 120 deltagare. Eventuellt kan då behovet finnas av flera funktionärer.

-Arrangörerna och sponsorerna har varit mycket positiva och nöjda med tävlingarnas genomförande och jag tror säkert att samtliga ställer upp även nästa år, säger Per.

-De fem tävlingsdagarna, som nu genomförs under två veckoslut ersätter i antal dagar den tidigare golfveckan. Det ger möjlighet till de medlemmar, unga som äldre, som inte tävlar samt gäster att spela vardagar under hela sommaren, avslutar Per.

Text och foto: Bernt Bergkvist
Klicka på bilden för att få den större