Det blev segrar för Leksands GK i både klass A och B när Dalagolfen 55+ gruppspel avgjordes i Leksand. I klass A segrade Sune Halvarsson med 72 slag netto och klass B segrade Tommy Westin med 67 slag. På sjunde plats i grupp A placerade sig Tommy Hanses med 75 slag och på tolfte plats Kjell Lundqvist med 78 slag. I klass B hade Leksand bättre framgångar. På tredje plats kom Anders Åkerblom 67 slag, femte plats Hans Grönberg 71 slag, sjätte plats Åke Pettersson också 71 slag, sjunde Leif Benjaminsson 72, åttonde Clifford Persson 73 och på elfte plats Kerstin Lasses med 75 slag netto.

Leksand vann också gruppens klubbtävling med 350 slag netto på de fem bästa scorerna; 67, 69, 71, 71 och 72 slag. Gagnef tvåa med 369, Snöå trea 373, Rättvik fyra 377 och Mora femma med 410 slag netto. Leksand avancerade i grupptabellen till en andraplats. Läs mer om resultaten på dalagolf.se.

Till grupptävlingen i Leksand hade 104 spelare anmält sig och 103 kom till start. Vädret var omväxlande med någon enstaka lättare regnskur. Däremellan växlande väder med sol och moln. Många spelare öste lovord över Leksands fina och välskötta bana med greener, som för vissa, var överraskande snabba. Starten från hål 1 och 10 sågs också som positivt även om det blev en längre niohålsfika än normalt för bollarna. Funktionärsstaben jobbade effektivt och tog hand om våra gäster på en trevligt och tillmötesgående vis, vilket också uppskattades av de gästande spelarna och klubbens egna. Tävlingsledningens omdöme om tävlingens genomförande är enbart positiv.

Text och foto: Bernt Bergkvist

Vivi Gävert servar Jan-Åke Ekberg och Leif Lundin, båda Rättviks GK vid startkuren.

Hans-Erik Karis, Mora GK och Lars Forsberg, Snöå GK klara för
slag från tee 18.