Håkan Eklund golfklubbens nye krögare

Ny krögare på Leksandsgolfklubbs restaurang är Håkan Eklund med 6 i hcp och 20 års erfarenhet som kock, köksmästare och restaurangchef. Efter avslutad utbildning på Hotell- och restaurangskolan arbetade han under åtta år på de välkända hotellen i Tällberg. Han har haft fiket under tre år på Tällbergsbyarnas GK. Han är delägare Leksands Pub och Bistro på Norsgatan, men kommer att ägna sig i huvudsak åt restaurangen på golfklubben.

– Jag såg annonsen i Leksandsbladet och tyckte det skulle vara en spännande utmaning och kontaktade Lars-Erik Klason, som informerade mig om verksamheten. Jag har länge varit intresserad av att driva en golfrestaurang, så det här var ett bra tillfälle, säger Håkan.

Restaurangen kommer att vara öppen under lågsäsongen mellan kl. 08 – 19 och under högsäsongen 08 – 20.  Dagenslunchbuffé kommer att serveras mellan 11 – 14 och det kommer att finnas möjlighet till a la carterätter samt smörgåsar & fika under öppet tiderna.

Lunch och niohålsfika
– Jag kommer att servera svensk husmanskost på dagenslunchbuffé. Priset för en lunch blir 80 kronor inkl. smör, bröd, lättdryck och kaffe. Veckans meny kommer att finnas på hemsidan och även på www.dalalunch.se. Naturligtvis blir det också niohålsfika med en matig smörgås, säger Håkan.

Den 1 maj öppnar restaurangen, men redan under påskhelgen blir det öppet med kaffe och smörgåsar.

Grillkväll
Håkan kommer att ordna grillkväll under sommaren och i samband med det ordna krögargolf av något slag.

Hemsidan önskar Håkan lycka till som ny krögare på golfrestaurangen.

Text och foto: Bernt Bergkvist