Klubbens ordförande Lars-Erik Klason gav flera positiva besked om klubben och kunde redovisa en vinst för året med drygt 67 000 kronor när han inledde årsmötet för Leksands golfklubb. Tre års förlustsiffror har brutits genom tuff kostnadskontroll. Revisorerna Curt Johansson och Ingemar Löfnäs gav också beröm till styrelsen för det sätt som klubbens ekonomi och verksamhet skötts under året.

– Ekonomin ser bra ut och kommer bli bättre när de medlemmar som släpar efter med medlemsavgiften betalt den. Eftersläpningen ger också merarbete genom utskick av påminnelsebrev. Om ekonomin tillåter kommer nybyggnad av startområdet att göras. Vi har också påbörjat ombyggnad av entrén till restaurangen. Vi kommer att samarbeta med andra klubbar och sälja tjänster till Tällbergsbyarnas GK och Snöå GK för att öka intäkterna. Ett exempel på samarbete är tävlingen ”Siljan runt”, som kommer att genomföras i juli och i samarbete med golfklubbarna Sollerö, Mora, Rättvik, Tällbergsbyarna och Leksand, säger Lars-Erik.

Antalet golfspelare minskade i Dalarna med ca 11 procent. Leksands golfklubb hade ungefär samma minskning, ca 80 trots inflöde på ca 100. Medlemsantalet var vi utgången av året 819 registrerade medlemmar.

Öka värdet av medlemskapet
– Vi måste ge medlemmarna ett ökat värde av medlemskapet och stimulera till ökat golfspelande. Det måste upplevas som roligt att öka antalet rundor. Vi har därför bl a infört orange tee, som kommer att slopas enbart för damer, säger Lars-Erik. (Se artikel på hemsidan om orange tee.)

En viktig uppgift för klubben blir att rekrytera nya medlemmar och behålla de gamla. Det kan t ex göras genom nya tävlingsformer, mentorskap mm. Det kommer också att bli en gratis helgkurs för medlemmar med hcp 30 och högre, fortsätter Lars-Erik.

Viktigt med frivilligt arbete
Klubben har fått beröm för sin höga kvalitet på såväl banan, klubbhuset, shopen och Per Jönssons utbildningar. Arrangemanget av RM blev en stor succé. Framgångarna bland medlemmarna, bl. a Minna Hedlunds, har också satt klubben på kartan.

För att ha banan i topptrim har klubben haft god hjälp av medlemmarna och hålvärdsverksamheten har fungerat bra även om det fattas värdar på några av hålen. Det frivilliga arbetet blir allt viktigare i klubben och kommer att öka genom att frivilliga ställer upp med ruffklippning. Utbildning i traktorkörning mm kommer att ske under våren.

Håkan Eklund ny krögare
Den nye krögaren Håkan Eklund presenterade sig. Han har 20 års erfarenhet som kock och äger Leksands bar och Bistro på Norsgatan. Utöver att han lagar god mat är han också duktig golfspelare med hcp 6,0. Håkan hälsades välkommen av Lars-Erik.

På personalsidan finns nu det en heltids- och två deltidsanställda i budgeten. Förhandlingar pågår om fyra bidragsanställda från Västanviks folkhögskola för döva och från kommunen.

Förändringar i styrelsen
Det blev endast smärre förändringar i styrelsen. Lars-Erik Klason omvaldes som ordförande. Roland Lång invaldes som ordinarie ledamot i stället för Hans Leander som avgick och Christer Pettersson invaldes som suppleant.

I övrigt ingår följande i styrelsen; Mats Nygårds ledamot och kassör, Ulrika Hedlund ledamot och sekreterare, Johan Åhlberg ledamot och marknadsansvarig, Marlene Sandberg-Andersson ledamot och damansvarig, Ulf Johansson ledamot samt Peter Klingvall suppleant. Pro och sportchef Per Jönsson adjungeras till styrelsemötena.

Text: Bernt Bergkvist