Victor tv och Anton th.
Foto Per Jönsson

Victor Lundberg 24 och brodern Anton 19, med hemmaklubb Falun-Borlänge GK, har gjort en enastående bedrift genom att spela 101 hål på nära 20 timmar. Måndagen den 18 juli kl. 03.45 slog de ut på hål 1 på Leksands GK och hålade ut kl. 22.40 då hade de gått 101 hål. De hade lyckat med något som få kan klara. Vältränade, båda bandyspelare på elitnivå Victor i Sirius och Anton i Falu BS, noggranna förberedelser och bra väder bidrog till att de klarade 101 hål. Det blev ett hål extra, de vill komma över 100.

-Vi hade äggmackor och pastasallad och vi åt en macka under varje runda. Efter 36 hål gjorde vi ett uppehåll och åt Pasta Carbonara, som morsan kom med. Vi var noga med att dricka vatten med Resorb hela tiden och det var särskilt viktigt mitt på dagen då det var mycket varmt, säger Victor.

Foto Anton Lundberg
Klicka på bilden för att få den större.

Ge upp eller fortsätta
Vid några tillfällen kom tanken på att ge upp. Men när Victor kände av den tanken var det Anton som peppade honom och Victor peppade Anton när han kände att han ville ge upp. På så vis spelade de på hål efter hål utan att ge upp. Victor fick krampkänning ganska tidigt, men det gick över så småningom. Efter 45 hål kändes det tungt i både huvud och kropp på båda bröderna och mot slutet började det också kännas på olika ställen i kroppen. Det blev skavsår på fötterna och värk i händerna, men de gav aldrig upp utan fullföljde sin målsättning.

Efter att de hålat ut blev det direkt färd hem till fritidshuset i Östra Rönnäs för vila och tolv timmars sömn. Victor säger att han fortfarande efter tre dygn känner värk i händerna och ömhet i kroppen, men det är det värt.

På fråga varför de kom på idén att spela 101 hål svarar Victor att det var nog helt enkelt att vi fick en galen idé och ville genomföra det. Sen sa pappa att vi aldrig skulle klara det och då blev det extra tändvätska.

-Det var fantastiskt att få uppleva gryningen och soluppgången, se dimma lätta över hålen och böra känna värmen från solen, säger Victor.

Foto Anton Lundberg
Klicka på bilden för att få den större.

Hänsyn från övriga
Från åttatiden började fler och fler komma ut på banan, men spelet flöt ändå på bra för dem. När andra spelare fick veta att de skulle gå 100 hål var det aldrig några problem att få gå igenom. Victor ger spelarna på banan högt betyg för deras tillmötesgående. På fråga varför de valde just Leksands GK svarade Viktor att det är en bra och trevlig bana och att de inte har så långt mellan bana och fritidshuset.

Per Jönsson berömmer
Leksands Golfklubbs Pro Per Jönsson tycker att killarna gjort en fantastisk prestation och är glad att de valde Leksands bana. De är dessutom mycket trevliga killar och duktiga golfspelare, säger Per. Han har inte hört att någon tidigare gjort något liknande på Leksands golfbana. Per gratulerar Victor och Anton på det varmaste från Leksands Golfklubb.

Text Bernt Bergkvist